Niet aangemeld
Sommige features zijn niet beschikbaar
home
Homepagina
restore
Archief
directions_car
Modellen
burst_mode
Wallpapers
file_download
Downloads
mail
Contact
access_time
Historie
palette
Lakkleuren
location_city
Fabrieken
playlist_add_check
Dealer-lijst
photo_filter
Ingestuurde foto's
person
Inloggen
help
Help
assignment
Voorwaarden
lock
Privacy
Daciamodellen

Historie

De historie van Dacia gaat al terug tot 1966. In dat jaar werd de eerste fabriek gebouwd waarin men auto's ging bouwen onder licentie van Renault. Het duurde niet lang of de productie werd uitgebreid met meerdere modellen. Zelfs nu nog kun je deze zien in het straatbeeld van Roemenië.

Via de tijdlijn hieronder wordt een poging gedaan om de historie zo correct mogelijk weer te geven aan de hand van diverse data. Het blijkt hieruit wel dat Renault een belangrijke partner is geweest van Dacia. In de loop van de jaren heeft Renault haar positie steeds verder versterkt en is uiteindelijk volledig eigenaar van Dacia.

1966

Bouwen van een fabriek in de stad Pitesti

1968

Samenwerkingsverband met Renault

1968

Productie gestart van de Dacia 1100 (R8)

1969

Productie gestart van de Dacia 1300 Limousine (R12)

1973

Productie gestart van de Dacia 1300 Kombi

1976

Dacia wordt onafhankelijk

1991

Eerste studie naar een gemeenschappelijk project van Dacia en Renault

1995

Introductie van de Dacia Nova, het eerste model dat door Dacia zelf werd ontwikkeld

1997

Recordjaar voor Dacia; meer dan 100.000 auto's zijn geproduceerd

1999

Renault neemt 51 procent belang in Dacia

2000

Introductie van de Dacia SuperNova met Renault motor en Renault verhoogt het belang naar 81,4 procent

2001

Renault verhoogt nogmaals het belang; nu tot 92,72 procent

2002

Introductie van de Pickup Diesel met Renault aandrijving

2003

Introductie van de Dacia Solenza in April. Wederom verhoogt Renault haar belang, nu naar 97,93 procent

2003

2 juni: De Logan sedan wordt voorgesteld.
21 juli: Productie-einde van de Dacia Limousine en de Dacia Kombi. Gezamelijk waren deze twee modellen verantwoordelijk voor totaal 1.959.730 gebouwde auto's sinds 1969).
9 september: Introductie van de Logan Sedan aan het publiek
29 november: Productiestop van de C-type motor (van deze motor zijn er maar liefst 2.527.155 stuks gebouwd in Roemenië sinds 1969)

2005

29 maart: Opening an het ILN-centrum Logan
31 maart: Productiestop van de Dacia Solenza
Juni: De Logan Sedan wordt leverbaar in Europa
8 september: Introductie van de Logan Sedan 1.5 dCi in Roemenië
13 september: Dacia behaalt het ISO 14 001 Certificaat

2006

14 september: Introductie van de Logan Facelift
Oktober: Introductie van de Logan MCV in Roemenië en Bulgarije

2007

Januari: De MCV wordt geintroduceerd ingevoerd in andere landen van Europa en in Noord Afrika
Februari: De Logan VAN wordt geintroduceerd in Roemenië en Bulgarije
Mei: Introductie van de Logan GPL in Roemenië
Mei: Opening van de technologieafdeling RTR (Renault Technologie Roemenië)

2008

Februari: Introductie van de Logan Pickup in Roemenië, Bulgarije en Turkije
Juni: Introductie van de Sandero

2010

19 april: Introductie van de eerste Sports Utility Vehicle (SUV) van Dacia: de Duster

2012

Juni: Introductie van de Dacia Lodgy
December: Introductie van de Sandero II

2013

Maart: Introductie van de Dacia Dokker en de Dacia Dokker VAN
Juni: Introductie van de Logan MCV Phase II

2016

Ondertussen worden de diverse modellen van Dacia onder andere merknamen wereldwijd verkocht. Zo vind de Pickup zijn weg onder de merknaam Nissan. Ook de Duster wordt als Nissan variant verkocht. De Logan MCV en de Logan VAN worden als LADA verkocht. Daarnaast bied Renault de modellen ook onder haar eigen merknaam aan daar waar al een omvangrijk Renault-dealer netwerk aanwezig is.

2017

Nieuwe Dacia Duster onthuld.

  NU  
arrow_upward