Niet aangemeld
Sommige features zijn niet beschikbaar
home
Homepagina
restore
Archief
directions_car
Modellen
burst_mode
Wallpapers
file_download
Downloads
mail
Contact
access_time
Historie
palette
Lakkleuren
location_city
Fabrieken
playlist_add_check
Dealer-lijst
photo_filter
Ingestuurde foto's
person
Inloggen
help
Help
assignment
Voorwaarden
lock
Privacy
Daciamodellen
Gebruikerservaring Lodgy Stepway 1.2TCe

Gebruikerservaring

Zo, weer terug van vakantie. De Lodgy Stepway 1.2TCe, sinds 13 april in mijn bezit, heeft zich mogen bewijzen tijdens zijn eerste lange ritten en natuurlijk ter plekke bergje op en bergje af. Ook de airco heeft er hard aan moeten trekken. Hoewel er veel goed gegaan is, zijn er toch ook wel een paar minpuntjes. Hieronder zal ik het één en ander uitleggen. Let wel, het is mijn gebruikerservaring!

Zoals altijd is de vakantie weer veel te snel voorbij. Ik heb vier weken in het zonnige Zuid-Frankrijk mogen vertoeven. En zonnig was het! Van de vier weken hebben we 3,5e week temperaturen gehad van boven de 30 graden. Een enkel keertje een korte regenbui maar daar bleef het dan ook bij.

Dacia’s

Frankrijk is wel echt in de ban van Dacia. Bijna op elke hoek van de straat zie je er wel één staan. Om de paar auto’s komt er wel weer ééntje je tegemoet rijden. Meestal zijn het Dusters, die bepalen het straatbeeld. Maar ook de Sandero’s doen goed mee. De Lodgy is overigens minder in trek bij de Fransen; hier heb ik er niet zoveel van gezien. Bij de Sandero’s voert de Stepway-uitvoering wel de boventoon. De gebruikelijke aanpassingen zoals een bullbar en of sidebars kom je ook met regelmaat tegen.

Airco

Op de heenreis werd het al snel goed weer. Dus de airco had geen vakantie en moest aan het werk. Met de knop op de koudste stand kon de airco het “aan”. Voor mijn gevoel kon mijn vorige Dacia, de Logan MCV uit 2007, het beter aan. Hiermee heb ik 9 jaar dezelfde route gereden in dezelfde periode. De koudste stand was daar standje “bibber”. De Lodgy heeft natuurlijk wel een grotere binnenruimte dan de MCV die gekoeld moet worden.

Daarnaast heb ik nog twee vreemde eigenschappen ontdekt aan de airco. Ik weet niet of het zo hoort bij deze airco; die van de MCV had het in ieder geval niet. Wat opviel was het volgende: Het toerental van de ventilator ging (en gaat) behoorlijk op en neer tijdens gebruik. Je hoort de ventilator opgang komen, eventjes op hetzelfde toerental komen om vervolgens in toeren te zakken. Eventjes later gebeurt hetzelfde weer. Dit is de gehele tijd zo gebleven.

Het volgende dat me opviel is dat er af en toe uit de buurt van de airco onder het dashboard een soort van zucht te horen is. Ook hiervan weet ik niet waar dit door veroorzaakt wordt.

Verbruik heenreis

Het verbruik is natuurlijk ook een belangrijk punt van een auto. De Lodgy heeft nu 6769 km gereden.Bij het begin van de vakantie heb ik de tank volgegooid en alle standen van de boordcomputer op nul gezet. Bij aankomst heb ik precies hetzelfde gedaan. Bij vertrek was de stand 3039 km, bij aankomst 4249 km. De heenreis was dus 1210,0 km. Hiervoor heb ik (volgens BC) 80,4 liter nodig gehad, dus een verbruik van 1L:15km (6,67l/100km). Dit heb ik gerealiseerd door zoveel mogelijk met de cruise control te rijden op een snelheid van 100km/h. Mijn gemiddelde snelheid lag op 76,1 km/h. Hierbij was overigens de bagageruimte tot aan het bagagescherm geheel gevuld; de auto was 3,5 cm gezakt in de achterste wielkasten.

Verbruik tijdens vakantie

Tijdens de vakantie Heb ik de standen ook weer bijgehouden. Ik heb in de vier weken aldaar 1335,1 km gereden. Dit was natuurlijk onder heel verschillende omstandigheden. Hoge snelheid, lage snelheid, bergje op en af, enz. Hiervoor heb ik (volgens BC) 106,3 liter gebruikt. hieruit resulteert een verbruik van 1L:12,5km (8l/100km). Op drie personen na was de auto verder leeg.

Verbruik terugreis

Voor de terugreis heb ik weer hetzelfde gedaan. Volgetankt (gestopt bij afslaan), en de standen op nul gezet. Ik heb voor de reis terug 1181,6 km afgelegd.We hebben een iets andere weg gevolgd vanwege een ander hotel voor de tussenstop. Voor deze 1181,6 km heb (volgens BC) 86,3 liter gebruikt. Oftewel een verbruik van 1:13,7(7,3l/100km). Hierbij was de bagageruimte natuurlijk weer vol. Verschil met de heenreis is wel dat ik nu geprobeerd heb zoveel mogelijk een snelheid van rond de 130 km/h aan te houden met gebruik van de cruise control.

Fabrieksopgave

Dit verbruik ligt een stukje hoger dan de fabrieksopgave. Maar die wordt dan ook niet gehaald met een auto die volbepakt is, met drie inzittenden en de airco op maximaal…..

Media Nav Evolution.

Dacia Lodgy in South franceDe Stepway is voorzien van een mooi ingebouwd multimediasysteem, MediaNAV Evolution genaamd. Met dit syseem kun je niet alleen radio luisteren, ook MP3 afspelen is mogelijk en natuurlijk zit er navigatie op. Als je een ander systeem gewend bent, in mijn geval een TomTom, dan is het wel wennen. Daar waar TomTom zegt: neem de volgende afslag, zegt het MediaNAV: houdt rechts aan. En zo zijn er nog wel een aantal andere zaken. In Parijs was het systeem niet snel genoeg met alle afslagen die daar zijn. De Tom Tom had er geen moeite mee. Verder kreeg ik regelmatig de melding: “Verkeersopstopping voor u”. Deze heb ik wel 6 of 7 keer gehad maar ik ben ze niet tegengekomen. Op de A20 presteerde het systeem het om ons afslag 39 te laten nemen om er vervolgens bij afslag 38 weer op te gaan. De logica ontgaat mij. Maar er is zijn twee andere punten die mij best wel storen:

Punt 1 is de leesbaarheid van het scherm. In het zonnige Frankrijk bleek het scherm heel vaak niet afleesbaar door het weerkaatsen. Punt 2 is de inbouwpositie. Het scherm zit domweg te laag. Je moet je ogen echt afwenden van de voorruit om het scherm te bekijken. Tel daarbij op dat het scherm schittert en je hebt je ogen kostbare seconden niet op de weg gericht. Voor mij persoonlijk geldt dan ook dat ik waar nodig de TomTom aan de voorruit zal hangen en NIET het MediaNAV zal gebruiken. Dit levert ook weer meteen een mooi klusje op, namelijk het aanbrengen van een 12V aansluiting bovenop het dashboard.

Temperatuur

Al jaren stond een temperatuurmeter op mijn verlanglijstje en nu met de aanschaf van de Lodgy was deze aanwezig. Keurig geeft deze de temperatuur weer die buiten gemeten wordt. De sensor zit onder de rechter buitenspiegel. Hoewel je er niets aan kunt instellen moet je wel weten hoe je er mee om moet gaan. In het zonnige Najac zag ik namelijk op een middag een waarde van 47 graden op de boordcomputer. Hoewel het best wel warm was, was het geen 47 graden. De sensor zit in de schaduw, namelijk aan de onderzijde. Maar de spiegel behuizing wordt door de zon opgewarmd en dus gaat de sensor ook opwarmen. Met als gevolg dat de aangegeven waarde niet de buitentemperatuur is maar die van de behuizing. Zodra je dan gaat rijden daalt de aangegeven waarde. Maar nu koelt de sensor dus af naar de temperatuur van de rijwind. De echte waarde zal dan ook iets hoger zijn dan de aangegeven waarde. Conclusie: neem de waarde niet te nauw en zie het als een indicatie.

Rammeltjes

Helaas, ze bestaan. En ze bestaan in mijn Lodgy. Hij is er al eens voor bij de dealer geweest om deze rammeltjes op te zoeken. En de dealer heeft goed werk verricht; alle rammeltjes die ik hoorde bleven weg en het was heerlijk rustig in de auto. Maar met een volgepakte bagageruimte kwamen er weer andere rammeltjes voor terug. De deur rechtsachter maakt geluiden, net als de achterklep. En ik denk dat ik de ophanging achter ook hoor. Probleem is alleen dat je ze niet continu hoort. Maar op de heerlijk bochtige Franse weggetjes kraakte de auto vrolijk mee. Conclusie: deze Lodgy zit niet zo goed in elkaar als mij vorige Dacia. Ik zal er zelf waarschijnlijk mee aan de slag moeten en op zoek gaan….

Conclusie

Ben ik tevreden met de Lodgy? Ondanks de tekortkomingen zeg ik toch ja. De auto rijdt veel rustiger dan de MCV en biedt veel meer ruimte onder het bagagescherm. Hij oogt ook veel luxer dan de oude MCV.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren

Hans, bij mijn Media NAV zijn de kaarten van 2016Q4 geplaatst. Ik ge op mijn gemak eens rondkijken naar een ander systeem, bijvoorbeeld een android radio. Ik weet dat er versies zijn die zonder aanpassingen in het dashboard passen. Maar of deze bevallen? ik wacht nog eerst recensies af voordat ik over ga tot aanschaf.

Je reactie over de navigatie ben ik mee eens. Ben trouwens benieuwd of je wel een nieuwe kaart hebt gekregen. Wij hebben een MCV uit 2014 en had een kaart uit 2012 (buren met een MCV uit 2015 ook uit 2012. Updaten via de dealer is nogal prijzig dus heb dat dus niet gedaan maar heb wel een tomtom kaart er nu opzitten (Softwareaanpassing zodat het systeem nu met een zelf uptedaten tomtomkaart werkt)

Rene, Dacia (Renault) heeft daar zelf een voorgeschreven produkt voor om de rubbers in te smeren. Maar het zijn volgens mij niet de rubbers. De deur rechts achter staat volgens mij te strak afgesteld. De achterklep daarentegen verwacht ik van dat deze juist iets strakker mag.

Knap verslag Richard,
Er zullen nog wel modellen zijn waarvan de airco bij buitentemperatuur van 40 graden aan het puffen gaan.
Voor de rammeltjes, ergens in een Franstalig forum gelezen dat de rubbers in de deuren (als ze te droog zijn) soms voor allerlei geluiden kunnen zorgen tijdens het rijden. Er bestaat een "Rubber Silicone Spray" van Holts die deze zou uitschakelen of beperken.
groetjes

arrow_upward