Niet aangemeld
Sommige features zijn niet beschikbaar
home
Homepagina
restore
Archief
directions_car
Modellen
burst_mode
Wallpapers
file_download
Downloads
mail
Contact
access_time
Historie
palette
Lakkleuren
location_city
Fabrieken
playlist_add_check
Dealer-lijst
photo_filter
Ingestuurde foto's
person
Inloggen
help
Help
assignment
Voorwaarden
lock
Privacy
Daciamodellen
Interval schakelaar op je ruitenwissers

Interval

Voordat ik in 2007 aan het Dacia avontuur begon reed ik in een Nissan Bluebird. Naast het feit dat deze een heel uitgebreid instrumentarium had, had hij ook een traploze regeling voor de interval van de ruitenwissers.

De Dacia heeft alleen maar een vaste interval voor de ruitenwisser.

Clio IV

Er is echter ook een tussenweg. En Laat Renault nu deze tussenweg gebruiken in diverse modellen. Bij mijn “eindeloze” zoektochten in de donkere spelonken van het internet kom je heel interessante zaken tegen. Zo heeft iemand uitgevonden dat de ruitenwisserhendel die gebruikt wordt in de Clio IV uitstekend past in de huidige Dacia’s. Deze hendel van de Clio IV kan 1:1 gewisseld worden met de ruitenwisserhendel die bij Dacia gebruikt wordt. Hierbij blijven alle functies intact die je voorheen ook had.

Mogelijkheden

Maar de hendel van de Clio IV biedt twee extra mogelijkheden ten opzichte van de Dacia-hendel. Zo beschikt hij namelijk over een intervalregeling met 4 standen. Daarnaast is de knop voor het bedienen van de boordcomputer in tweeen gedeeld zodat je een extra knop hebt die je zelf een functie kunt geven.

Wil je deze extra functies ook kunnen gebruiken dan zul je iets meer moeten doen:

  1. Voordat je de schakelaar monteert moet er een draad verplaatst worden
  2. deze functie moet in de software van de auto “aangezet” worden

Projekt

Dit kleine projekt begint met het verwijderen van de beide kappen rondom de stuurkolom. Hiervoor heb je een TORX-20 schroevendraaier nodig. Aan de onderzijde bevinden zich twee schroeven die eruit moeten. De beide kappen haken in elkaar en kunnen met zachte hand van elkaar worden getrokken. De onderste kap hoeft niet per sé verwijderd te worden. De ruitenwisserhendel komt nu in zicht. Deze zit ook weer vast met twee schroeven, ditmaal TORX-10. Ook deze verwijder je (door het stuur bij te draaien kun je er makkelijker bijkomen).Nu kun je de hele schakelaar naar rechts verwijderen. Let op, deze zit nog wel met een stekker verbonden. Door een pennetje op de stekker in te drukken kun je deze uit de schakelaar trekken.

Zoals gezegd zou je nu de hendel van de Clio IV terug kunnen zetten maar dan heb je de extra functies nog niet. Dus gaan we wat aanpassen aan de schakelaar.

Eerste afbeeldingen

Hieronder zie je eerst de originele ruitenwisserhendel. Zoals je ziet kent deze 4 standen:

  1. uit
  2. vaste interval (8 seconden)
  3. continu op lage snelheid
  4. continu op hogere snelheid

Deze ga ik vervangen door de ruitenwisserhendel van de Clio IV (bestelnummer 255671163R). Deze kent meerdere standen:

  1. uit
  2. interval (in combinatie met de knop ernaast kent deze vier standen)
  3. continu op lage snelheid
  4. continu op hogere snelheid

Als ik de schakelaars met aansluitzijde naast elkaar leg dan valt het verschil direct op. De originele hendel heeft twee draden; de hendel van de Clio IV heeft vijf draden!

Bedrading

De meest linkse draad bij beide schakelaars is de massa-draad. Bij de hendel van de Clio IV zie je twee zwarte draden; deze zijn van de intervalstanden. De hendel van de Clio IV heeft twee knoppen aan de kopse kant zitten die voorzien zijn van een pijl naar boven en een pijl naar beneden ( de rode en blauwe draad horen hierbij). Hiervan werkt er maar één als je de hendel in de Dacia zet (namelijk die met de pijl naar beneden). Ik wil de andere natuurlijk ook een functie geven. Deze kan heel goed dienen als tip-schakelaar voor de ruitenwisser. Maar eigenwijs als ik ben, wil ik graag de beide functies van de twee knoppen omdraaien.

Solderen

Hiertoe moet de soldeerbout ter hand worden genomen. Om de functies van de knoppen te wisselen moeten de beide draden rechts (rood en blauw) omgewisseld worden. Dan heeft één knop nog steeds geen functie dus gaan we de blauwe draad weer losnemen en op de onderste zwarte draad solderen. Dit ziet er dan zo uit:

Na het omzetten van de draden bedient de bovenste knop op de kopse kant van de hendel de boordcomputer; de onderste knop heeft nu een tip-functie gekregen om de ruitenwisser 1x te laten wissen!

Dit was eigenlijk alles. Nu is het tijd om de hendel weer in te bouwen. Dus eerst stekker terugplaatsen, vervolgens de hendel op de plek zetten en vastschroeven. De beide kappen kunnen weer op elkaar worden gedrukt en ook vastgeschroefd. Nu rest er nog een handeling: namelijk de laptop aansluiten op de OBD poort van de auto en de software wijzigen (klusje van nog geen minuut….). Het projekt kan binnen een half uur worden uitgevoerd. En dat is inclusief wachten op het opwarmen van de soldeerbout, opstarten van de laptop en software en wijziging aanbrengen. O ja, dan heb je ook nog tijd voor koffie of thee…

Resultaat

Resultaat van de nieuwe interval-schakeling:

  1. interval van 16 seconden
  2. interval van 10 seconden
  3. interval van 6 seconden
  4. interval van 3 seconden

Ondertussen heb ik de nieuwe interval standen met regen kunnen proberen. Eerlijk gezegd: een hele verbetering! je hebt nu absoluut veel meer controle over het gedrag van de ruitenwissers.

Hieronder zie je een aantal foto’s van het verwijderen van de originele hendel:

En zo ziet dan het resultaat eruit:

Dit waren dan de werkzaamheden voor het omwisselen van de bedieningshendel. Nu moet de functie nog in de software van de auto worden ingeschakeld. Naar het schijnt kan de Dacia-dealer deze functie niet inschakelen! Dit zou te maken hebben met het beleid van moederbedrijf Renault.

Deze functie zou namelijk nooit bedoeld zijn geweest voor Dacia. Maar ook niet voor de Dacia´s die elders in de wereld als Renault rondrijden. Daarom zou deze functie dus ook niet zichtbaar zijn in de software bij de dealer. Zoals eerder aangegeven kun je, als je goed zoekt, software vinden die dit (en nog vele andere zaken) wel kan inschakelen. Onlangs is de software ook in het Nederlands verschenen, dankzij daciamodellen.nl! Ik ben door de maker van de software benaderd met de vraag of ik deze om wou zetten naar het Nederlands. Nadat hij mij de taalbestanden had gestuurd heb ik deze omgezet en teruggestuurd. Mijn vertaling zal worden toegevoegd waardoor iemand met een NL-windows dus de software in het Nederlands zal zien.

OBD-poort

Om eerlijk te zijn weet ik zo niet waar de OBD-poorten bij de verschillende modellen zitten. Bij mijn Lodgy zit deze in ieder geval links van het stuur, achter een kapje. Het is feitelijk een opbergvakje dat je iets naar voren kunt trekken. Als je het echter geheel verwijderd (gaat eenvoudig) dan krijg je zicht op zowel het zekeringenblok alsook de OBD-poort.

Verbinding maken

Verbinding maken met de OBD-poort kan op verschillende manieren, zoals met een Blue tooth dongle of een bekabelde variant. Ik heb voor de laatste versie gekozen. Via (alweer) het internet heb ik een adapter aangeschaft bij WGSoft.de. Hier had ik goede recensies over gelezen en dus nam ik de gok. Ik heb de OBDLink SX USB adapter besteld. Deze werd vlot geleverd. Er zit geen software bij; deze kun je downloaden en installeren met de License Key die bij de adapter op papier wordt bijgeleverd. Deze software zorgt voor de installatie van de juiste drivers. Als dit is afgerond dan kun je de net gedownloade software “links” laten liggen en de andere software starten. Deze zal de adapter herkennen en dan heb je verbinding met de Dacia.

Waarschuwing

Ik heb het al eerder genoemd en doe het hier nogmaals. De software, die je dus zelf zal moeten zoeken, geeft veel mogelijkheden om je auto te veranderen. Echter, je kunt ook te ver gaan en dan kunnen er heel vreemde reakties ontstaan. Sterker nog, je kunt schade aanbrengen aan je auto. Alles wat je doet met de software is geheel op eigen risico.

Hieronder zie je nog een paar foto´s van de OBD-poort:

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren

Bedankt voor je tip laatst tijdens de puzzelrit, het is mij uiteindelijk ook gelukt om `m te programmeren.
Gelijk ook de klok vrij gegeven in het display, en de verlichting aan gezet.

De bovenste tip-toets is voor de boordcomputer; de onderste is nu voor de ruitenwisser. Als je je handen aan het stuur hebt dan kun je met de vingertoppen makkelijker bij de onderste tip-toets dan bij de bovenste.

Ik wil deze functie al niet meer missen zeker niet in combinatie met de 4 intervalstanden. Overigens, als je een intervalstand gekozen hebt en je drukt dan op de tip-toets om 1x te wissen, dan wordt de intervalstand onmiddellijk gewist en wordt er 1x geveegd. Daarna gaat de tijd voor de gekozen interval weer aftellen...

Ziet er netjes uit zo. Leuke die foto's erbij, maakt het makkelijker om zelf ook te doen.
En dat van de tip-toetsen is ook een goed idee om deze om te draaien, maakt het denk ik ook logischer. :)

In mijn ogen ben je een echte professional, Richard! Ben ik(alweer)een beetje jaloers op hoor. Mezelf zie ik dit allemaal niet doen,ondanks dat je alles haarfijn uitlegt met foto's erbij. Vooral aan de software van de auto zou ik niet aan durven raken.Er moet,als leek zijnde,maar eens iets fout gaan...Ik bewonder je kunde en het zal inderdaad een hele verbetering zijn! De ruitenwissers vind ik in mijn Duster ??n van de dingen die minder goed zijn. Bij mijn vorige auto (Peugeot 206 SW) kon je de wissers ??n maal laten vegen door de hendel slechts aan te tippen.Dat aantippen vond ik heel handig en zodoende kon je zelf de wissers interval laten vegen zoals je zelf wou.Bij de Dacia moet je de hendel werkelijk in de eerste stand zetten,wat ik niet zo handig vind. Gtjs.

arrow_upward