Niet aangemeld
Sommige features zijn niet beschikbaar
home
Homepagina
restore
Archief
directions_car
Modellen
burst_mode
Wallpapers
file_download
Downloads
mail
Contact
access_time
Historie
palette
Lakkleuren
location_city
Fabrieken
playlist_add_check
Dealer-lijst
photo_filter
Ingestuurde foto's
person
Inloggen
help
Help
assignment
Voorwaarden
lock
Privacy
Daciamodellen
Verlichting aanbrengen in de raam schakelaars

Verlichting

Heb je nou nooit gedacht: “waarom zit er eigenlijk geen verlichting in de schakelaars voor de raambediening?” Nou, ik wel. Dus ik ben op zoek gegaan naar een mogelijkheid om verlichting aan te brengen in de raam schakelaars.

Verbaasd

Op mijn zoektocht over het World Wide Web kwam ik een hele mooie oplossing tegen. Wat bleek namelijk? Dacia heeft besloten de verlichting in de schakelaars NIET aan te sluiten! Er blijkt namelijk al verlichting in te zitten! Vervolgens blijkt het ook nog eens verrassend eenvoudig om deze aan te sluiten. Ten minste.. Als je je zelf in de hier getoonde oplossing kunt vinden. Natuurlijk zijn er meer mogelijkheden.

Waarschuwing

Bij deze aanpassing hoort wel een kleine waarschuwing. Sinds de Lodgy op de markt is, heeft Dacia wijzigigingen doorgevoerd in de kabelboom van de auto. Dit betekent niet alleen dat er plotseling andere kleuren voor de kabels gebruikt zijn, maar ook dat ze op een andere plek in de stekkerverbinding kunnen zitten. De oplossing die ik voor mijn Lodgy heb gevonden zal dus niet voor elke Lodgy gelden! Ten opzichte van de eerdere Lodgy’s zit er bijvoorbeeld nu een kabel minder aan de stekkerverbinding naar de voorste schakelaars aan chauffeurszijde. Dat lijkt niet veel, maar op een groot aantal auto’s zijn dat heel veel meters draad.

Werkwijze

Zoals gezegd is er al verlichting in de schakelaars aanwezig. In de vorm van heel kleine led’s, ook wel SMD-led genoemd. Voordeel van led is het minimale stroomverbruik, kleine inbouwmaten en minimale warmteontwikkeling. Naar elke stekker gaat er een geschakelde plus-draad. Deze draad krijgt spanning zodra je de sleutel op contact zet. In de stekker zitten ook nog vrije contacten. Door de plus-draad met het juiste vrije contact te verbinden gaat de interne led dus oplichten.

Verbinding

Er moet dus een verbinding worden gelegd tussen deze geschakelde plusdraad en een vrije aansluiting. Gelukkig hoef ik dat niet zelf uit te zoeken want dat heeft een ander al gedaan. Hierdoor kan ik het vrij snel in mijn Lodgy aanpassen. De oplettende lezer heeft het wellicht al begrepen: ik heb nog niet over het inschakelen van de verlichting gesproken. En dat klopt want dat is met deze werkwijze niet van toepassing. De verlichting in de schakelaars gaat namelijk aan zodra je de auto op contact zet, ongeacht of je de verlichting wel of niet aanzet. Wil je echter de verlichting echter aan laten gaan zodra je de koplampen aanzet, den heb je wel een uitdaging. Dan zul je moeten zoeken naar de juiste zekering en extra bedrading door de portieren trekken richting zekeringkast.

Verwijderen

De knoppen zijn heel eenvoudig te verwijderen. Er is een kleine uitsparing aangebracht in de behuizing. Met een platte schroevendraaier kun je hier voorzichtig iets insteken (een paar milimeter!). Vervolgens gebruik je de schroevendraaier als hevel om de behuizing iets op te lichten. Hierdoor komt de behuizing met een klik los uit de armsteun. Trek de complete schakelaar nu iets naar je toe maar niet te ver; de kabel is kort gehouden. Draai de schakelaar nu om en je ziet de stekkeraansluiting.

De getoonde afbeelding is van de schakelaar aan bijrijderszijde. hier moet een verbinding worden gemaakt tussen de rose draad en de vrije plek in de schakelaar om de verlichting aan te kunnen krijgen.

Grappig detail: bij de Dacia’s waarbij de bestuurder de mogelijkheid heeft om de achterramen te blokkeren is het zo dat de verlichting in de schakelaars achter alleen aan is als de schakelaar door de bestuurder is vrijgegeven!

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren
arrow_upward