menu
arrow_back
home
Homepagina
person
Inloggen
restore
Archief
directions_car
Modellen
burst_mode
Wallpapers
file_download
Downloads
mail
Contact
access_time
Historie
palette
Lakkleuren
location_city
Fabrieken
playlist_add_check
Dealer-lijst
photo_filter
Ingestuurde foto's
sync_problem
Terugroep-acties
assignment
Voorwaarden
lock
Privacy
Daciamodellen

Nieuwe dieselmotoren voor Dacia

event
24-06-2018
account_circle
Richard
folder
Overig
forum
0

SCR-TECHNOLOGIE komt beschikbaar voor Dacia

dCi uit, Blue dCi in! Groupe Renault lanceert geleidelijk zijn nieuwe Blue dCi-dieselmotoren, te beginnen in de Dacia Duster. De nieuwe motoren zijn uitgerust met selectieve emissiebeperkingstechnologie op basis van katalytische reductie (SCR) met behulp van een op ureum gebaseerde oplossing genaamd AdBlue.

Groupe Renault moderniseert zijn dieselmotoren met een SCR-systeem dat wordt beschouwd als de meest effectieve stikstofoxide (NOx) nabehandeling. De technologie vermindert de uitstoot van verontreinigende stoffen door motoren zonder invloed op de prestaties! Terwijl Groupe Renault een op ureum gebaseerde oplossing genaamd AdBlue gebruikt, verandert het de naam van de dieselmotoren in kwestie in Blue dCi.

Het systeem wordt reeds gebruikt op lichte bedrijfsvoertuigen van Groupe Renault en de SCR-technologie wordt nu gemonteerd op de personenauto's van de groep, te beginnen in juni 2018 met Dacia Duster in twee versies, namelijk Blue dCi 95 en Blue dCi 115. De technologie zal geleidelijk worden ge?mplementeerd in alle Dacia- en Renault-series in de komende weken.

Hoe werkt de SCR-technologie?

Selectieve katalytische reductie (SCR) -technologie "reinigt" uitlaatgassen om NOx-emissies te verminderen en vrijwel alle fijne deeltjes te elimineren. Op dieselmotoren zal de oxidatiekatalysator op de uitlaatlijn nu worden uitgerust met deze technologie. Deze transformeert NOx in onschadelijke stikstof en waterdamp.

Het nieuwe SCR-emissiecontrolesysteem heeft geen invloed op de motorprestaties, maar vereist een lichte verandering in gewoonten, aangezien AdBlue regelmatig moet worden bijgevuld.

Een Blue dCi-voertuig gebruiken vereist meer aandacht

De SCR-technologie op Blue dCi-auto's vereist een aanpassing van de bestuurder: ze zullen de AdBlue-tank moeten aanvullen als dat nodig is. Net als bij brandstof hebben verschillende factoren invloed op het AdBlue-verbruik, inclusief voertuigtype, motorvermogen, weersomstandigheden en rijstijl. Merk ook op dat de grootte van de AdBlue-tank kan varieren naargelang het model.

De tank wordt gevuld door uw dealer wanneer u onderhoud aan uw auto pleegt. Maar er wordt een bericht weergegeven op het dashboard wanneer er 2.400 km AdBlue in de tank achterblijft, zodat bestuurders weten dat ze deze moeten opvullen.

Houd er echter rekening mee dat het SCR-systeem is ontworpen voor gebruik met een vloeistof die voldoet aan de ISO 22241-norm.

AdBlue is verkrijgbaar in flessen en jerrycans en bij pompen bij benzinestations en bij uw lokale dealer en car centers.

AdBlue is een niet-toxische en niet-ontvlambare vloeistof die 32,5% verdund ureum en 67,5% geïoniseerd water bevat.

Aandachtspunten bij gebruik van AdBlue:

Het is een extra systeem om de emissienormen te halen, dat echter storingsgevoelig is en om zorgvuldigheid vraagt.

Het is geen gevaarlijke vloeistof en het is niet giftig. Bij contact met de huid volstaat langdurig afspoelen en wassen met water. Het is echter beter om contact met de huid te vermijden.

De ureum in de AdBlue moet voldoen aan een exacte specificatie en het gehalte aan ureum in de vloeistof moet 32,5 procent bedragen (minimaal 31,8 en maximaal 33,2 gewichtsprocent). Meng daarom nooit water bij de AdBlue. Meng ook geen AdBlue bij de diesel, want het is geen brandstofadditief.

In een afgesloten verpakking blijft AdBlue minimaal een jaar goed, maar het moet daarbij niet worden blootgesteld aan direct zonlicht of extreme temperaturen. Bij temperaturen van meer dan 60 graden valt ureum uiteen. Daarbij wordt ammoniak gevormd en dat kan leiden tot stankoverlast.

Bij een temperatuur van minus elf graden bevriest AdBlue. Wanneer het langzaam weer ontdooit, gaat het weer over in de vloeibare toestand. Het kan wel weer worden gebruikt, maar het is minder stabiel. Houd daar rekening mee bij de plaats van de opslag.

Een fout die op de loer ligt, is het leegrijden van het systeem. Behalve dat daarmee bij de nieuwe generatie motoren het vermogen meteen kan worden verlaagd, is er ook een groot risico op lucht in het systeem. Dat kan het inspuiten ontregelen. Als de auto dan ook nog eens met een lege AdBlue-tank wordt weggezet, is het risico op kristallisatie wel erg groot en slibben leidingen gemakkelijk dicht. Zorg dus altijd voor een gevulde AdBlue-tank.

Een laatste aandachtspunt is het gebruik van de juiste motorolie. Een verkeerde olie kan via de uitlaatgassen leiden tot vervuiling van de katalysator.

Extra kosten voor Adblue

Aangezien de hoeveelheid Adblue die wordt ingespoten wordt bepaalt door de hoeveelheid NOx, houdt dit ook in dat men rekening moet houden met extra kosten voor de aanschaf van de Adblue!

Gemiddeld genomen hoeveelheid ligt in de orde van grootte van drie tot acht procent van de hoeveelheid ingespoten diesel.

Rekenvoorbeeld:

Wie een diesel rijdt, maakt meestal veel kilometers. Ik houd dus even een jaarlijks kilometrage aan van 30.000km. De prijs van AdBlue varieert naar gelang de geleverde hoeveelheden, maar wordt geschat op ongeveer de helft van de brutoprijs per liter diesel bij een willekeurige pomp in Europa. [p]Bij een literprijs van €1.39 kost Adblue dus ongeveer €0.70 per liter.

Bij een verbruik van 3 procent Adblue:

3 procent van 1500 liter is 45 liter. Neem dit maal 0,7 en je komt op €32 extra per jaar. 8 procent van 1500 liter is 120 liter. Neem dit maal 0,7 en je komt op €84 extra per jaar.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties

arrow_upward