menu
arrow_back
home
Homepagina
person
Inloggen
restore
Archief
directions_car
Modellen
burst_mode
Wallpapers
file_download
Downloads
mail
Contact
access_time
Historie
palette
Lakkleuren
location_city
Fabrieken
playlist_add_check
Dealer-lijst
photo_filter
Ingestuurde foto's
sync_problem
Terugroep-acties
assignment
Voorwaarden
lock
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Bandenspanningsensoren: vloek of zegen?

event
19-12-2018
account_circle
Richard
folder
Overig
forum
0

Verplicht

Sinds 2014 is het verplicht voor fabrikanten om nieuwe auto's af te leveren met sensoren die een te lage bandenspanning doorgeven.

Dacia doet hier dus ook aan mee. Maar er zijn twee systemen in gebruik. Het ene systeem is een passieve variant, het andere is een actieve variant. En het verschil?

Het passieve systeem meet de snelheid waarmee de wielen ronddraaien. Bij drukverlies wordt de snelheid iets anders. Blijft dit een langere tijd zo dan herkend het systeem dit en geeft een foutmelding. De bandenspanning zelf wordt dus niet gemeten.

Het actieve systeem werkt op een andere manier. Hier wordt daadwerkelijk de bandenspanning gemeten. Dit betekent dat je in ieder geval 4 sensoren moet hebben.

Dit active systeem is beter in staat om de daadwerkelijke druk in de gaten te houden dan dat het passieve systeem dat kan. Om het makkelijk te maken gebruikt dacia beide systemen.

Mijn Lodgy heeft het actieve systeem. En dat heb ik geweten! Door een fout van mij heb ik een band lekgereden. In zeer korte tijd was de band zo leeg als maar zijn kan. Echter, de auto zal vanwege het gewicht de band helemaal indrukken. Hier kun je de pech hebben dat daarmee de sensor geraakt wordt. Dat was bij mij het geval. Van de sensor bleef weinig over.

Aangezien de sensor aan het ventiel gemonteerd is kun je er niet anders bij komen dan door de band te verwijderen. Hierdoor moet het wiel weer opnieuw gebalanceerd worden. Met als gevolg: extra kosten om de boel weer gebalanceerd te krijgen.

Een ander nadeel van het het actieve systeem: in de sensor is een kleine knoopcel batterij geplaatst. Door bijvoorbeeld elk kwartier een kort signaal uit te zenden wordt de levensduur van deze batterij verlengd. Grofweg zou deze 7 tot 8 jaar meegaan. Leuk detail: de batterij kan niet vervangen worden!

Als je dus na 7 tot 8 jaar meldingen gaat krijgen van het systeem dan zul je dus de sensoren moeten vernieuwen. Dit betekent niet alleen dat elk wiel verwijderd moet worden maar ook de band eraf gehaald moet worden. Na het vervangen van de sensoren moet alles dus weer gebalanceerd worden. Overigens moeten de sensoren worden gekoppeld aan het systeem in de auto. Dit kost tijd en dus geld.

Allemaal nadelen dat het passieve systeem niet kent. Wie overigens een set winterwielen wil hebben zit ook met een probleem. Hier heb je twee mogelijkheden: je kunt twee keer per jaar de banden wisselen van velg; dus ook twee keer balanceren!

Mogelijkheid twee: een extra set velgen met winterbanden. Maar betekent ook de aanschaf van een extra set sensoren! Omdat bij mij de sensor defect was moest ik deze wel laten vervangen. Nu valt de prijs voor mijn type sensor nog wel mee met het blijft toch ongeveer €30! Er komt dan toch nog €120 bij de extra set op vanwege de sensoren.

Maar de vraag is: waarom zijn de sensoren verplicht geworden?

Volgens de Overheid controleren autobestuurders te weinig de bandenspanning. Een te lage bandenspanning zorgt voor minder rijveiligheid, een hoger brandstofverbruik en onnodige slijtage aan de banden. Door auto's uit te rusten met TPMS (Tire Pressure Control System) kun je automobilisten luier maken wanr een systeem waarschuwt je wel, toch?

Buiten de prijs om wat het vervangen van een sensor kost, kan een dergelijk systeem niet op tijd waarschuwen! vertrouw er dus niet teveel op. Uit eigen ervaring kan ik melden dat ik met 120 kmh een afstand van ruim 16km kon afleggen voordat het systeem zich meld middels waarschuwingslampjes. Ruim 16km waarin ik dus had kunnen rijden met een lekke band.

Waardoor komt dit? Heel simpel. Aangezien de sensor de waarde doorgeeft aan het systeem in de auto en daarvoor de batterij nodig heeft is ervoor gekozen om niet continu informatie te verzenden maar per tijdsinterval, bijvoorbeeld elk kwartier. Hierdoor gaat de batterij dus langer mee. Maar een waarschuwing krijg je dus te laat.

Na reparatie heb ik de proef op de som genomen. Ik heb in één band de druk verlaagd naar 1,5 bar terwijl ik normaal 2,5 bar in de band heb. Het heeft een vol kwartier geduurd voordat ik een melding kreeg.

Zinvol?

In mijn ogen is een dergelijk systeem dus niet zinvol. Je jaagt de automobilist op kosten terwijl het systeem duidelijk niet goed werkt. Maar dit geldt ook voor het passieve systeem hoewel je daar geen extra sensoren gebruikt maar gebruik maakt van de al aanwezige sensoren voor de ABS.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties

arrow_upward