menu
arrow_back
home
Homepagina
person
Inloggen
restore
Archief
directions_car
Modellen
burst_mode
Wallpapers
file_download
Downloads
mail
Contact
access_time
Historie
palette
Lakkleuren
location_city
Fabrieken
playlist_add_check
Dealer-lijst
photo_filter
Ingestuurde foto's
sync_problem
Terugroep-acties
assignment
Voorwaarden
lock
Privacy
Daciamodellen

Luchtfilterhuis verwijderen bij 1.6-16V motor

event
16-06-2016
account_circle
Richard
folder
Overig
forum
0

Luchtfilterhuis verwijderenOnder de noemer motoronderhoud kun je heel veel doen. Als je dealer bent, wel te verstaan. Als gewone consument kun je er heel weinig aan doen. En als je, zoals ik, monteur ben, dan zit je daar tussenin. In dit artikel gaat het om het luchtfilterhuis. Het wordt alleen maar verwijderd om een ander onderdeel te kunnen verwijderen.

Mijn Dacia is nu bijna 9 jaar jong en heeft 150.000 km gereden. Direct na de garantieperiode heb ik zelf het onderhoud overgenomen. Oliewissel doe ik zelf niet; dat kan een ander sneller en ik hoef de oude olie niet af te voeren. Het was mij opgevallen dat er bovenop het kleppendeksel een lichte mate van olie aanwezig was. Om te kijken waar dit vandaan komt heb ik besloten het een en ander te demonteren.

Het eerste wat me in de weg zit bij het schoonmaken is de 'inlaatluchtverdeler'. Dit is het zwarte spruitstuk bovenop de motor. Echter, Renault heeft hier andere gedachten over. De constructie is namelijk zo gemaakt dat ik achteraan moet beginnen (eigenlijk zelfs aan de rechterzijde; het luchtfilter moet namelijk eerst uitgebouwd worden).

Waarschuwing

Nog even een waarschuwing vooraf: er moeten nog wel wat bouten en stekkers worden losgenomen voor datgene wat uiteindelijk mijn doel is. Voer deze werkzaamheden dan ook alleen uit als je dit aandurft. Na het verwijderen van het luchtfilter is de luchtkamer aan de beurt. Deze zit recht achter de motor gemonteerd, bijna tegen het brandschot aan.

Volgens de originele werkplaatshandleiding dien je ten alle tijde de accu te ontkoppelen. Aangezien ik echter geen bijzondere electrische werkzaamheden ga uitvoeren sla ik dat over. Om het luchtfilter te kunnen verwijderen moet eerst de inlaatgeluiddemper worden verwijderd maar dat is een heel eenvoudig klusje.

Dan zijn we toe aan het luchtfilterhuis:

Luchtfilterhuis verwijderenEerst dient de stekker van de stappenmotor van de stationaire toerentalregeling te worden losgenomen (Deze zit links boven op het luchtfilterhuis). Vervolgens moet de stekker van de smoorklepweerstand los; deze zit rechts van de stappenmotorstekker. Nu volt de slang van het benzinedampabsorptiesyseem; deze zit direct voorde stappenmotorstekker.

Nu volgt aan de rechterzijde de vacuumslang van de rembekrachtiger (doe dit met de nodige voorzichtigheid!) door het klemmetje op de slang in te drukken en deze voorzichtig los te nemen..De gaskabel moet ook worden losgenomen; zorg dat je de huidige stand markeert. De beide koelslangen aan de rechterzijde van het motorblok zitten in de weg; maak de klem los. Dit geldt ook voor de klem van de ontluchting. Verwijder vervolgens de beugel met daarop de klem van de koelslangen. Dan zit er aan de rechterzijde nog een kabeltje aan het luchtfilterhuis; dit is van de lambda-sonde. Maak deze ook los van de behuizing. Nu zit het luchtfilterhuis alleen nog vast met twee torxbouten die vanaf de bovenzijde te bereiken zijn.

Opmerking: het verwijderen van het luchtfilterhuis was geen doel op zich maar het is echter nodig om mijn doel te bereiken, namelijk het verwijderen van de inlaatluchtverdeler. Voordat ik echter zover ben zit er nog een obstakel in de weg: het smoorklephuis. Daarover in het volgende artikel meer.

Voor de montage geldt natuurlijk de omgekeerde werkvolgorde.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties

arrow_upward