Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
Contact
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Ingestuurde foto's
Terugroep-acties
Voorwaarden
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

9 jaar Dacia Logan MCV

02-09-2016
Richard
Dacia Logan
0

9 jaar Dacia Logan MCV6 dagen geleden stond mijn Dacia Logan MCV precies 9 jaar op kenteken. In de loop van deze jaren heb ik voor veranderingen voorbij zien komen. Van een lokale meeting met maar een paar auto’s tot aan meetingen met honderden auto’s. Ook de MCV ontkwam niet aan de Dacia-evolutie. Via een facelift van 'oer' MCV (zoals ik dus nog steeds heb) tot de compleet nieuwe MCV die nu te zien is in het verkeer.

Ik heb al vele dacia-eigenaren gezien die hun eerste Dacia hebben ingewisseld voor een andere auto. Veelal was dat weer een nieuwe Dacia, maar natuurlijk zijn er ook van merk gewisseld. Zoals aangegeven heeft mijn MCV de leeftijd van 9 jaar bereikt onder mijn hoede.

Vele kilometers

Nog steeds bevalt de auto goed. Ondertussen zijn we weer terug van vakantie in Frankrijk alwaar ik in 4 weken toch weer ruim 4500km heb afgelegd. Hiermee de is KM-stand de 155.000km gepasseerd. En op de normale slijtage na (zoals banden,remmmen, uitlaat, bougies) heeft de MCV mij niet in de steek gelaten. Hoewel velen mij voor gek verklaren heb ik nog steeds de originele distributieriem in de motor. De officiele vervangingstermijn voor de 16V is 5 jaar of 120.000km. Daar ben ik nu dus al 4 jaar en 35.000km overheen!

Ja, ik snap de risico's die ik hiermee loop. En hoewel ik niet zo bang ben dat de riem knapt, is het een overweging die een ieder voor zichzelf moet maken. Kun je niet het risico van motorschade dragen zorg dat je dan volgens schema het onderhoud laat uitvoeren. Vanwege deze website is de auto steeds dankbaar onderwerp van diverse aanpassingen geweest.

Denk daarbij aan bijvoorbeeld:

  • parkeersensoren voorzijde
  • 12V aansluitingen extra
  • parkeersensoren achterzijde
  • andere binnenverlichting
  • inbouw van flinke audioinstallatie
  • ventilatorringen vervangen
  • handgrepen vervangen
  • verlichting in handgrepen aangebracht
  • dagrijverlichting onder de bumper
  • dakvak gemonteerd
  • gordelwaarschuwing
  • lichtsensor
  • chiptuning laten uitvoeren

en nog veel meer. Al deze onderwerpen zijn hier op de site terug te vinden.

Heel Europa

Van die 155.000km in die 9 jaar zijn er vele gereden voor Dacia. Bijvoorbeeld de talloze meetingen in Nederland; of het bezoeken van de Duster tijdens de personeelsmeeting in Dronten. Ook eventjes een weekend naar Zuid-Duitsland voor een meerdaagse meeting. Of zomaar naar de autoshow van Parijs rijden om een artikel te kunnen maken. Ook ben ik naar de AutoRai gereden; maar ook al twee keer naar Schiphol om het vliegtuig te nemen naar Geneve, Zwitserland. Let wel: al deze activiteiten waren voor eigen rekening!

Voordeel

Ook tijdens mijn verhuizing heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de enorme ruimte die de MCV heeft. Het is bijna ongekend wat je daar allemaal in kunt stoppen! Heeft de auto dan alleen maar voordelen? Een vraag die ik bijna met ja zou kunnen beantwoorden. In mijn specifieke geval heeft de auto echter wel een minpunt dat ik nog bijna niet ben tegengekomen op internet.

Nadeel

Dit minpunt heet roest. Zoals aangegeven is het een exemplarisch probleem volgens mij. De beide deuren aan de linkerzijde hebben roest aan de onderzijde. Aangezien de roest ontstaat in de felsrand kan ik daar niet bijkomen voor adequate behandeling. Mooi is het niet maar je ziet het (nog) niet aan de buitenzijde van de auto. Veel mogelijkheden om hier vanaf te komen zijn er niet.

Toch zal het me er niet van weerhouden om weer een nieuwe Dacia te overwegen zodra deze auto aan vervanging toe is.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties