menu
arrow_back
home
Homepagina
person
Inloggen
restore
Archief
directions_car
Modellen
burst_mode
Wallpapers
file_download
Downloads
mail
Contact
access_time
Historie
palette
Lakkleuren
location_city
Fabrieken
playlist_add_check
Dealer-lijst
photo_filter
Ingestuurde foto's
sync_problem
Terugroep-acties
assignment
Voorwaarden
lock
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Remschijven en remblokken vervangen

event
18-08-2014
account_circle
Richard
folder
Dacia Logan
forum
0

remspoor.jpgMijn Logan MCV bereikt op 25 augustus de leeftijd van 7 jaar. Ondanks een kilometerstand van 110.000 kilometer zaten er nog steeds de originele remblokken en remschijven op.

Zo vlak voor de vakantie leek het me een goed idee om deze maar eens te inspecteren. Hierbij bleek dat de remschijven op de minimum dikte waren aanbeland. Daarnaast zat er een flinke opstaande rand aan de schijven waardoor de remblokken op het ronde deel extra waren afgesleten.

Remschijven en remblokken kun je natuurlijk bij de dealer laten vervangen. Je kunt er ook mee naar de welbekende ketens gaan. Ik ben mijn licht eens gaan opsteken bij Kwikfit. Voor remschijven inclusief montage maar exclusief remblokken moest ik 370 euro aftikken. Dat moest goedkoper kunnen dacht ik bij mijzelf. Aangezien de remblokken er ook bijhoren zou het ruim over de 400 euro gaan.

Dus ben ik op het internet gaan shoppen. Ik ben terecht gekomen bij autopartsonline.nl. Op een forum van een heel ander merk auto had ik al gelezen dat gegroefde remschijven of schijven met gaatjes niet aan te raden zijn.

Ik ben gegaan voor de set A7541. Deze wordt momenteel geleverd inclusief remblokken, remreiniger en keramisch vet. En dat voor een prijs van 65 euro! Uiteraard eerst het KvK-nummer gecontroleerd en het webshop-keurmerk. Vervolgens besteld en 2 dagen later had ik de materialen.

Kleine opmerking: Als je bang bent voor vieze handen dan is dit geen klus om zelf te doen!

Aangezien ik geen brug heb, is het wel een beetje behelpen. Auto de garage in, eerst de wielmoeren van 1 wiel iets losmaken, auto opkrikken en het wiel verwijderen. Dan krijg je vrij zicht op de remklauw die om de remschijf gemonteerd is. De remklauw zit met twee bouten gemonteerd aan de veerpoot. Deze twee bouten draai je los en je schuift dan de remklauw van de remschijf af. Dit kan wat moeilijk gaan maar met behulp van een schroevendraaier is het snel gedaan. Sommigen laten de remklauw aan de remleiding hangen; ik ben hier geen voorstander van en hang de remklauw op met tyraps aan de schokbreker.

Van groot belang is dat er nu niemand meer aan het rempedaal van de auto komt!! Zou je die nu namelijk indrukken dan kan de zuiger in de remklauw vrij bewegen(er zit immers geen remschijf meer in de weg) en zal dus te ver naar buiten worden gedrukt. De remblokken zijn verschillend per remklauw. er zit een remblok bij dat vlak is aan de achterkant en een remblok met een soort van veer. Deze wordt in de zuiger geklemd. Van belang is natuurlijk dat alles goed schoongemaakt wordt waarbij vooral voorzichtigheid is geboden bij het ontroesten van de voorzijde van de zuiger. Je zit dan dicht in de buurt van de manchet om de zuiger en deze mag je niet beschadigen.

Opmerking: Bij het remmen slijten de remblokken en de remschijven. Gevolg hiervan is dat de zuiger langzaam aan steeds verder naar buiten komt. Doordat er meer ruimte onstaat in het remsysteem, en deze ruimte wordt opgevuld met de remolie, zakt het olie-niveau in het voorraadpotje onder de motorkap. Druk je met een grote tang de zuiger echter weer voorzichtig terug dan zal het olieniveau weer stijgen. Mocht er tijdens onderhoud echter zijn bijgevuld dan zal de remolie over het potje heen gaan.

Als je de remklauw klaar hebt kan er begonnen worden aan de remschijf. Aangezien deze al tijd er niet af geweest is zit deze goed vast. Aan de voorzijde zijn twee torx-bouten gemonteerd. Deze gingen bij mijn MCV eenvoudig los. Maar dan komt het. Door roest zit de schijf vast. Ik heb de bouten waarmee de remklauw vastzit teruggeplaatst en deze gebruikt om de remschijf weg te duwen. Doe dit wel voorzichtig anders beschadigen de bouten en heb je een groot probleem.

Uiteindelijk was de remschijf verwijderd. Dan is het ook hier van groot belang dat de ondergrond roetvrij en vlak wordt gemaakt anders gaat de remschijf slingeren. Het weer monteren van de remschijf en de remklauw met de nieuwe remblokken is vervolgens een eenvoudig klusje.

Hierbij kun je de omgekeerde volgorde aanhouden. De nieuwe remschijf werd geleverd inclusief een laagje vet. Dat kan uiteraard niet blijven zitten dus deze moest eerst ontvet worden.

Zorg er na de montage wel voor dat de wielmoeren goed worden aangehaald, liefst met momentsleutel. En aan te raden is om de wielmoeren na 50 km nogmals te controleren.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties

arrow_upward