menu
arrow_back
home
Homepagina
person
Inloggen
restore
Archief
directions_car
Modellen
burst_mode
Wallpapers
file_download
Downloads
mail
Contact
access_time
Historie
palette
Lakkleuren
location_city
Fabrieken
playlist_add_check
Dealer-lijst
photo_filter
Ingestuurde foto's
sync_problem
Terugroep-acties
assignment
Voorwaarden
lock
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Logan MCV 2 - Een uitgebreide rijtest deel 1

event
23-03-2014
account_circle
Richard
folder
Dacia Logan
forum
0

Dacia Logan MCV Als eigenaar van een Logan MCV van de eerste serie uit 2007 was ik wel benieuwd naar de nieuwe Logan MCV. Toen ik van de firma Munsterhuis een uitnodiging kreeg om een weekend lang deze nieuwe variant te rijden, was de keus dan ook niet moeilijk.

Afgelopen vrijdag rond 17:00 uur heb ik de auto opgehaald. De auto stond al klaar voor mij om meegenomen te worden. Eerst wil ik even een mogelijk misverstand ophelderen. De nieuwste MCV is geen opvolger van de MCV zoals ik in eigendom heb. De auto is kleiner, kan minder lading meenemen, is lager en is niet leverbaar als 7-persoons. Was ik in dienst geweest bij Dacia en had ik de auto een naam mogen geven, dan had ik waarschijnlijk voor Sandero Break, Sandero Station of Sandero Estate gekozen.

Dacia Logan MCV Sterker nog, deze Logan MCV heeft zoveel overeenkomsten met de Sandero (Stepway) dat men bij Dacia hiervoor 1 gebruikershandleiding heeft opgesteld (overigens: de niet in Nederland leverbare Logan Sedan hoort hier ook bij).

Waarom dan toch die naam? Zeker weten doe ik het niet maar het zou te maken kunnen hebben met het feit dat een naam wereldwijd registreren veel geld kost. En waarom zou je moeilijk doen als je een beschikbare naam hebt van een model dat toch vervangen is door de Lodgy en de Dokker?

Dacia Logan MCV De huidige Dacia?s worden allemaal voorzien van schone en zuinige motoren. Deze auto is (hier in NL) alleen leverbaar met de TCe 90 motor. Dit betekent 898cm3 met 3 cilinders. Inderdaad, een motor met een inhoud van net geen 0,9 liter. Er is overigens ook een dieselvariant leverbaar met ook een inhoud van 1,5 liter.

Ik moet zeggen dat ik nogal sceptisch stond tegenover deze motor. Ik ben een 1,6 liter gewend met 105PK en 148 Nm. De TCe90 levert 90PK en 135 Nm. Toen ik echter wegreed bij Munsterhuis merkte ik eigenlijk niet dat er een kleinere motor onder de motorkap zit. De auto komt zeer vlot van zijn plek.

De variant die ik meegekregen heb is natuurlijk niet de basisvariant. In de afgelopen jaren is gebleken dat er maar heel weinig een basisuitvoering bestellen. Ik mocht me ?behelpen? met de Prestige-uitvoering. Hier zit zo ongeveer wel alles op wat je als normaal mens zou willen zien (nouja, enkele opties waren nog toegevoegd). Bijvoorbeeld de boordcomputer. Niet allen de standaard zaken zoals een dagteller, totaalteller, nog te rijden afstand worden weergegeven; ook de buitentemperatuur en het actuele verbruik kun je erop zien. Electrisch bedienbare ramen voor en achter? Aanwezig. Airconditioning? Aanwezig. Cruise-control? Aanwezig. Snelheidsbegrenzer? Aanwezig. En zo kan ik nog even doorgaan.

Het verbruik van een auto is tegenwoordig een belangrijk punt. Iedereen weet ondertussen dat de fabrikanten een veel te rooskleurig beeld schetsen. Wie kent de grote verschillen niet bij een aantal populaire merken?

Dacia geeft voor de Logan MCV een gecombineerd verbruik op van 5,0L/100km (lees: 1L op 20km). Aangezien ik best wel een rustige rijder ben, was ik erg benieuwd wat mijn resultaat zou zijn. Dus de boordcomputer gereset en karren maar. De auto is met een kilometerstand van bijna 7500km al lekker ingereden. Lekker op mijn gemak (maar zeker niet TE langzaam) rondtoeren. Bij het optrekken op tijd doorschakelen waarbij ik eerder doorschakelde dan de schakelindicator aangaf. Bij kruisingen en stoplichten tijdig reageren en gas los. Resultaat na bijna 300km: een verbruik van 5,2L/100km (lees: 1L op 19,2).

Dat betekent met nog iets meer opletten dat de fabrieksopgave haalbaar is. Wel heb ik hierbij een opmerking: in de bovengenoemde afstand zit niet 1 kilometer aan snelweg! Ga je namelijk de snelweg op dan gaat de motor wel wat meer verbruiken. Maar ja, dat doet elke motor ongeacht welk merk. Bekijk hieronder de foto?s maar eens:

De bovenstaande gegevens zijn gerealiseerd op een niet hellende weg en met de cruise control en de ECO-stand ingeschakeld). Als ik deze cijfers vergelijk met mijn MCV uit 2007 dan zie ik dat de nieuwe MCV vooral zuiniger is wanneer je: 1 de cruisecontrol gebruikt en 2 buiten de stad op weg bent waarbij je geen gebruik maakt van de snelweg.

Mijn conclusie: staar je niet blind op de verbruikscijfers uit de folder. Hoewel mij is gebleken dat de opgave van Dacia behoorlijk nauwkeurig is en dus haalbaar is, hangt dit toch vooral af van de beheersing van de rechtervoet.

Wil je echt zuinig rijden? Dan heb ik een bruikbare tip: Deze boordcomputer beschikt over de mogelijkheid om het actuele verbruik te laten zien. Zet deze functie op het display door op de knop aan het uiteinde van de rechterhendel achter het stuur te drukken. Ga je nu rijden dan zie je het verbruik direct oplopen. Probeer dit getal (liters/100km) zo laag mogelijk te houden en je bespaart veel brandstof. Daarnaast scheelt het gebruik van de cruise-control ook.

Binnenkort: DEEL 2



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties

arrow_upward