Dacia Duster

Uitgebreide proefrit met de Dacia Lodgy

14-09-2012
RichardMCV
Dacia Lodgy
0

Als beheerder van een website over Dacia wil ik graag zoveel mogelijk weten over het merk dat mij al weer 5 jaar plezier geeft. Zo ben ik al tweemaal "eventjes" naar Genéve geweest om de introductie van zowel de Duster alsook de Lodgy bij te wonen.

Dacia kreeg in 2007 nogal wat kritiek in de media. Meestal betrof het "dat kan toch niet wat zijn voor die prijs" of "de afwerking is niets". Echter Dacia heeft de afgelopen vijf jaar bewezen dat de media ongelijk heeft gehad. Gestaag werdt er verder gebouwd aan de reputatie van het merk. Hierbij hoort natuurlijk ook het faceliften van modellen danwel het brengen van nieuwe modellen.

Zo heeft elk model toch wel een beetje een eigen doelgroep. Zelf rij ik al vijf jaar naar volle tevredenheid in de Logan MCV. Deze heb ik gekozen vanwege de enorme bergruimte. Maar nu is er de Lodgy op de markt. Net als de Logan MCV leverbaar met naar keuze een 5- of 7 persoons uitvoering. Daarnaast kan de Lodgy nog meer bagage meenemen dan de MCV. Het zou een waardige opvolger kunnen worden van mijn MCV.

De lodgy is het eerste model waarin een 2DIN navigatiesysteem, gecombineerd met een audio-systeem, leverbaar is. Om dit systeem eens te goed onder de loep te nemen heb ik contact opgenomen met de firma Munsterhuis, de dealer die hier in Oost-Nederland de Dacia's op de weg zet. Munsterhuis doet echter meer dan Dacia. Natuurlijk hoort Renault hierbij. Maar ook merken zoals Lancia, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler, Ferrari, Jaguar en Masarati vinden onderdak bij Munsterhuis.

Mijn email met het verzoek om het 2DIN systeem in de showroom uitgebreid te mogen bekijken werd vlot beantwoordt. In plaats van het bekijken van alleen het Media NAV systeem zou ik datgene waar het systeem in ingebouwd is, ook maar eens testen! Met andere woorden: kom de Lodgy maar ophalen voor een uitgebreide test.

Uiteraard kon ik dit aanbod van Munsterhuis niet weigeren (geen haar op mijn hoofd trouwens die daar over dacht) en zo stond ik vanmiddag in de showroom in Hengelo om de sleutels in ontvangst te nemen van een Dacia Lodgy in de 110 PK sterke diesel-uitvoering, met de 6 versnellingsbak.

Het verzoek van Munsterhuis zal ik ter harte nemen. De Lodgy zal uitgebreid getest worden door mij en de bevindingen worden uiteraard hier gepubliceerd. En hoewel ik natuurlijk een hele grote fan ben van het merk zal ik het echter niet laten om eventuele minpunten, klachten, opmerkingen die ik bij de testrit ervaar, te vermelden. Immers, wat heb je aan een test als deze niet serieus wordt uitgevoerd?

Zodoende heb ik de sleutels aangenomen en ben begonnen aan de testrit. Als Dacia-eigenaar van een MCV die nu de vijf jaar gepasseerd is heb ik enig vergelijkingsmateriaal. Wat als eerste opvalt is de vooruitgang die Dacia geboekt heeft in het beperken van het lawaai.

Maakten diesels vroeger best wel veel lawaai, de diesel waar ik in reed deed dat beslist niet! Wat een rust in het interieur. Nee, dan produceert mijn MCV toch veel meer lawaai. De lodgy was ook bij 130 KMH (tegenwoordig legaal in NL) heel stil. Er is betere isolatie toegepast en dat is merkbaar. Neem bijvoorbeeld de naad tussen de beide deuren aan de zijkant. Op de voorzijde van de achterdeur zit een extra rubber zodat de welbekende naad zoveel mogelijk wordt afgedicht.

Ook het sluiten van de deuren valt op. Het geluid dat hierbij vrijkomt klinkt solide en degelijk. Ook weer veel beter dan bij de MCV. De zesde versnelling geeft ook behoorlijk veel rust. En lijstje van diverse toerentallen in diverse versnellingen volgt nog.

Komende tijd zul je hier veel meer informatie aantreffen over deze testrit. Ben je nieuwsgierig naar het vervolg? Kom dan regelmatig even polshoogte nemen.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.