menu
arrow_back
home
Homepagina
person
Inloggen
restore
Archief
directions_car
Modellen
burst_mode
Wallpapers
file_download
Downloads
mail
Contact
access_time
Historie
palette
Lakkleuren
location_city
Fabrieken
playlist_add_check
Dealer-lijst
photo_filter
Ingestuurde foto's
sync_problem
Terugroep-acties
assignment
Voorwaarden
lock
Privacy
Daciamodellen

Lodgy gecrasht door toedoen van EuroNCAP

event
16-12-2012
account_circle
Richard
folder
Dacia Lodgy
forum
0

Lodgy gecrasht De Lodgy is nog maar net op de markt maar nu al zijn er in ieder geval een aantal gecrasht. Niet in een praktijksituatie maar opzettelijk onder test omstandigheden.

Zoals zovele auto's is nu ook de Lodgy onderworpen aan de EuroNCAP crashtesten. Zijn we verbaasd over het resultaat? Niet echt aangezien dit al voorspeld was door Renault. De Lodgy heeft namelijk "maar" drie sterren gehaald.

Lodgy gecrasht Over het resultaat kun je heel lang redetwisten, een ieder heeft daar zijn of haar mening over. De meeste auto's halen tegenwoordig met gemak de vier of vijf sterren die te halen zijn. Hierdoor steekt een drie sterren resultaat een beetje magertjes af. Maar is het echt zo erg?

Bij het beoordelen van het resultaat moet je in de gaten houden dat het resultaat van nu een aantal jaren geleden ruim voldoende was en dat er destijds heel veel auto?s verkocht zijn. Dit wil overigens niet zeggen dat we niet voor de maximale score zouden moeten gaan.

Lodgy gecrasht Bij de bescherming van de volwassenen krijgt de Lodgy 72% van de maximale punten oftewel 26 punten. Vooral bij de hoofdsteunen zou er meer gedaan kunnen worden om Whiplash te voorkomen / verminderen. Bij de veiligheid voor kinderen wordt een score van 77% gehaald. Bij de voetgangerveiligheid zijn nog wel verbeteringen aan te brengen; hier wordt een score van 44% gehaald.

Toch blijkt de uitslag "gekleurd" te zijn. In de test wordt namelijk het volgende vermeld:

Lodgy gecrasht Safety assist: The Lodgy does not have electronic stability control as standard equipment so it was not assessed by Euro NCAP. A seatbelt reminder is standard on all variants for the driver and passenger seats. A speed limitation device is available as an option but was not assessed by Euro NCAP because it is not standard equipment.

ESP behoort niet tot de standaard uitrusting net als een snelheidsbegrenzer. In de landen waar deze wel standaard geleverd worden zou de Lodgy dus een hogere score halen!

Uit het filmpje blijkt dat bij een frontale botsing de kooi redelijk intact blijft dus de inzittenden zijn behoorlijk beschermd en zullen het er bij deze geteste snelheid waarschijnlijk goed vanaf brengen.

Maar is een resultaat van 3 sterren nou zo nodig, kun je je afvragen. Het antwoord daarop is ronduit nee! Kijk maar naar bijvoorbeeld kleine auto's van andere merken zoals Fiat 500, Hyundai I20, Kia Rio. Dit zijn dan wel kleinere auto's maar ze zijn heel betaalbaar, net als Dacia. Desondanks hebben ze allemaal 5 sterren weten te behalen. Dus aan de prijs hoeft het niet te liggen.

Als mijn Logan MCV aan vervanging toe zou zijn, zou ik dan de Lodgy overwegen na dit gezien te hebben? Hierop kan ik een volmondig JA geven. De kans dat je geheel ongedeerd uit een dergelijk ongeval komt is onwaarschijnlijk klein, ongeacht welke auto je als vervoersmiddel hebt. Daarnaast is de binnenruimte aardig intact gebleven.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties

arrow_upward