menu
arrow_back
home
Homepagina
person
Inloggen
restore
Archief
directions_car
Modellen
burst_mode
Wallpapers
file_download
Downloads
mail
Contact
access_time
Historie
palette
Lakkleuren
location_city
Fabrieken
playlist_add_check
Dealer-lijst
photo_filter
Ingestuurde foto's
sync_problem
Terugroep-acties
assignment
Voorwaarden
lock
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

De wereldpremiere van de nieuwe Sandero

event
13-10-2012
account_circle
Richard
folder
Dacia Sandero
forum
0

[imgzoomold=right,collection,De nieuwe Sandero,300x225]2012/10/autosalon-paris-new-dacia-sandero-33[/imgzoomold]Zo, na een hele drukke week is het nu weer tijd voor meer informatie over de Autosalon van Parijs 2012. Zoals je op de andere foto's al kon zien was niet alleen de nieuwe Sedan aanwezig. Ook de nieuwe Sandero in zowel de gewone als de Stepway-versie maakten hun opwachting.

Het front van de Sandero is precies hetzelfde als dat van de sedan. Dat betekent dat je niet kunt zien of het een Sedan of een Sandero is die in je binnenspiegel opdoemt. Uiteraard is de achterzijde wel anders. Zelf had ik graag een iets meer uitgesproken design gezien waaraan de auto op afstand al te herkennen is. Nu is het design behoorlijk neutraal te noemen, aan de achterzijde tenminste. Neem bijvoorbeeld de achterlichten. Hier zit natuurlijk alles in wat nodig is maar echt opvallen doet het niet. Dat heeft de VW-groep toch beter aangepakt bij bijvoorbeeld de Skoda. Zelfs op honderden meters afstand herken de deze auto in het donker. Wat dan wel weer overeenkomt is de onderzijde van de bumper. deze heeft, net als bij de Polo, een tweetal uit-stekende punten. De voorzijde doet zelfs een beetje Duits-degelijk aan.

[imgzoomold=right,collection,De nieuwe Sandero,300x225]2012/10/autosalon-paris-new-dacia-sandero-3[/imgzoomold]Van binnen zijn de Sedan en de Sandero ook zo goed als gelijk, de Stepway heeft andere bekleding en de console tussen de stoelen van de aanwezige Stepway in het grijs houdt al op bij de versnellingspook. En hoewel er bij het voorgaande model al instructieboekjes opdoken waarin de automatische versnellingsbak te zien was, is dit nog steeds niet leverbaar.

De getoonde Sandero was voorzien van vrolijke striping op spiegelkappen en deuren. De Sandero was uitgerust met de nieuwe TCe90 motor. Dit is een driecilinder! motor met een vermogen van 90 PK en een maximum koppel van 135 Nm. Het verbruik van deze motor ligt volgens Dacia op 4,8 liter/100km; de uitstoot ligt op 120 g/km en dat is vrij hoog zeker als je om je heen kijkt bij andere modellen van andere merken. Zoals we gewend zijn mag er wel benzine met octaangehalte 95 of 98 getankt worden.

[imgzoomold=right,collection,De nieuwe Sandero,300x225]2012/10/autosalon-paris-new-dacia-sandero-1[/imgzoomold]De beide Stepway's op de stand hebben een verschillend uitrustingniveau. Dit was eigenlijk het meest zichtbaar aan het audiosysteem. De Stepway in de nieuwe blauwe kleur (onder de beurslampen een schitternde kleur, in het echte licht zal deze anders overkomen) was voorzien van het nieuwe Media NAV systeem; de grijze Stepway had de eenvoudige versie maar met CD-speler. Stuurbediening was wel aanwezig. De bekleding van de Stepway heeft een ander patroon waarbij de naam in de bekleding is aangebracht en er zijn een paar lichtere stukken bekleding als afwisseling gebruikt. Al met al een leuke combinatie.

[imgzoomold=right,collection,De nieuwe Sandero,300x225]2012/10/autosalon-paris-new-dacia-sandero-17[/imgzoomold]Net als bij de Sedan kan de achterbank omgeklapt worden. Hiervoor is er een drukknop aangebracht bovenin de stoel. Door het indrukken hiervan kun je de rugleuning omklappen. Hierdoor ontstaat een redelijk vlakke laadvloer. De hoedenplank is eenvoudig uit te nemen waardoor er toch behoorlijk veel ruimte ontstaat. Overigens was geen van de getoonde modellen voorzien van een reservewiel; in plaats daarvan lag er een soort piepschuimen bak in met een tweetal vakken waarin je wat spullen zou kunnen leggen. Het is wel oppassen bij het weer rechtop zetten van de rugleuning. Dit was op de autosalon mooi te zien. Sinda de nieuwe modellen namelijk is het de bedoeling dat de sleutel van de gordel in het sleuf van de bekleding bij de deur wordt geplaatst. Doe je dit niet dan hangt de gordel verder naar achteren, zeker wanneer de rugleuning plat ligt. Zet je de leuning dan omhoog dan hangt de gordel precies voor de pin waarmee de leuning vergrendelt wordt en deze beschadigd dan. Overkomt je dat een paar keer dan krijg je bij de APK een probleem omdat de gordel beschadigd is.

Daar waar de Sandero redelijk anoniem vormgegeven is, is de Stepway nu veel meer opvallend gemaakt door al het kunststof wat aangebracht is om de auto een stoerder uiterlijk te geven. Bijvoorbeeld de wielkastbekleding aan de buitenzijde, meer zwart op de voor- en achterbumper, kapjes over de mistlampen en natuurlijk de dakreling.

Meer foto's vind je hieronder in het album:

Uiteraard volgt er ook nog een artikel over de nieuwe Dokker...



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties

arrow_upward