Dacia Duster

Gewild model

04-12-2011
RichardMCV
Dacia Lodgy
0

[image=collection,2011,autoweek-lodgy-rendering,right]autoweek-lodgy-rendering-01-4501.jpg[/image] Nu de "groffe" lijn van het nieuwe model van Dacia, de MPV, bekend is, duiken de photoshoppers er dankbaar bovenop. Eerst zag je allerlei varianten de revue passeren. De meest varianten waren gebaseerd op de Scenic van Renault.

Nu de MPV als ijsracer meedoet aan de Trophy Andross rally hebben we de eerste lijnen gezien van wat ons te wachten staat. Een dergelijke stunt heeft Dacia immers ook met de Duster uitgehaald. Ook deze debuteerde tijdens de befaamde ijsraces. En deze versie is goed te vergelijken met de straatversie die verschenen is.

[image=collection,2011,autoweek-lodgy-rendering,right]autoweek-lodgy-rendering-02-450.jpg[/image] Heel duidelijk is de Duster er nog in te herkennen. De velgen zijn wel het meest in het oog springend. De gebogen lijn in de zijkant is ook erg herkenbaar, net als de onderzijde van de voorbumper en natuurlijk  het zwarte kunststof deel op de achterklep. Toch staan me deze photoshop versies wel aan. Zeker de twee kleuren lak die gebruikt is benadrukt de vormgeving.

De aflopende daklijn is wat minder. Dit zorgt ervoor dat er toch minder flexibel met de binnenruimte omgesprongen kan worden. De doorgang aan de achterzijde is dan simpelweg kleiner. Of dit moet nog een gevolg zijn van het feit dat er een Duster als donor is gebruikt voor deze photoshop.

De eerste spionagefoto's die hier ook op de site te zien zijn laten wat andere details zien die niet overeen komen met de afbeeldingen die door Autoweek zijn gepubliceerd.

Op foto's is duidelijk te zien bijvoorbeeld dat de voorruit veel steiler staat. Daarnaast is het dak een stuk hoger. EN als je de foto's goed bekijkt dat zie je drie verschillende versies:

  • carrosserievariant met een achterklep (foto 6);
  • carrosserievariant met twee deuren achter (foto 1);
  • En een versie met een schuifdeur aan de rechterzijde (foto 23).

De koplampen zijn wat hoekiger van vorm; ook de achterlichten hebben een lichtelijk andere vorm. Dit kan natuurlijk ook nog te maken hebben met de pre-productiemodellen.

Het motorenaanbod is afwachten hoewel de meesten ervan uit gaan de dezelfde motoren worden gebruikt als die nu in omloop zijn. Gezien de omvang van de Lodgy zal dat de 1.6 16V en/of de 1.5 dCi zijn. Echter in het vorige artikel over de prijsontwikkeling bij de Duster is goed te zien dat Dacia veel last heeft van het feit dat de motoren niet de meest schone versies zijn op de markt. Dit betekent een hogere BPM vanwege de CO2-differentiatie. Het is dus goed mogelijk dat men toch kiest voor schonere motoren.

Wat betekent de komst van de Lodgy voor de toekomst van de Logan MCV? Het hangt af van wat de Lodgy biedt. Heeft hij veel mee ruimte? een schuifdeur? Dan kan er voldoende verschil zijn om bedie modellen naast elkaar te laten bestaan. Gezien de "leeftijd" van de MCV is het echter logischer dat dit model uitloopt en dus opogevolgt wordt door de Lodgy.

De fabriek in Roeménie heeft echter niet voldoende capaciteit om dit model te produceren. Er wordt immers al volop gewerkt aan de andere modellen, daarnaast worden er ook onderdelen voor andere fabrieken gemaakt. Daarom is besloten dit model in Marokko te laten produceren. Het grootste voordeel hiervan is dat de lonen daar nog lager liggen dan in Roeménie en dat kan dus een positieve invloed op de prijs hebben.

Dacia kwam hier op de markt met de Logan. Eerst met de Sedan, vervolgens met de MCV. Deze modellen hadden zeer veel onderdelen gemeen met oudere Renaultmodellen. Langzaam aan begint Dacia echter wel een eigen identeit te krijgen waardoor het aantal "donor-onderdelen" (dus geleend uit oudere Renault's) zal dalen. In theorie zal dat dus een hogere prijs betekenen. Daarnaast zullen er meer nieuwe onderdelen moeten worden ontwikkeld.

We zullen het wel gaan zien; in maart staat de Lodgy op de Autosalon in Genève; vanaf september zal de auto in de showroom staan bij de dealers.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.