Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
Contact
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Ingestuurde foto's
Terugroep-acties
Voorwaarden
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Dacia en het brandstofverbruik

05-01-2011
Richard
Overig
0

brandstoftankenZo af en toe krijg ik wel eens vragen over het brandstofverbruik. En dan met name in de winter. Inderdaad neemt het verbruik toe in de winter, daar staat Dacia echter niet alleen in. Alle merken kennen dit verschijnsel. Daarom ben ik eens gaan "spitten" op het internet.

De motor van de auto is natuurlijk koud als je deze start nadat deze uren heeft stilgestaan. Hij heeft de temperatuur aangenomen van de buitenlucht. Dat houdt natuurlijk in dat je in de winter meer tijd nodig hebt om de motor op temperatuur te brengen dan in de zomer.  Gevolg hiervan is dus dat je meer energie nodig hebt om de motor in de winter op temperatuur te brengen. En meer energie betekent dus meer brandstof.

Maar er speelt meer. Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn. Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen 's winters niet op dezelfde temperatuur als 's zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.

Samengevat: het brandstofverbruik neemt meer dan evenredig toe met het dalen van de temperatuur en kan extreme waarden bereiken als er tijdens het rijden van korte afstanden ook nog eens veel wordt stilgestaan. Er worden tal van brandstofbesparende maatregelen getroffen, maar echt laag zal het verbruik onder winterse omstandigheden niet worden.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties