menu
arrow_back
home
Homepagina
person
Inloggen
restore
Archief
directions_car
Modellen
burst_mode
Wallpapers
file_download
Downloads
mail
Contact
access_time
Historie
palette
Lakkleuren
location_city
Fabrieken
playlist_add_check
Dealer-lijst
photo_filter
Ingestuurde foto's
sync_problem
Terugroep-acties
assignment
Voorwaarden
lock
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Rollen-testbank

event
13-09-2009
account_circle
Richard
folder
Overig
forum
0

rol0261.jpg

Op 9 februari 2009 heb ik mijn MCV laten tunen bij een bedrijf in Eemnes. Dit bedrijf had echter niet de beschikking over een rollentestbank. Dus ben ik op zoek gegaan naar een bedrijf die dat wel heeft. Na enig zoekwerk kwam ik uit bij een bedrijf dat voornamelijk auto's uit de VAG-groep tuned. Echter een vermogenstest is iets anders dan tuning en dus was een afspraak snel gemaakt. Ik ben op bezoek geweest bij: JD engineering. Dit bedrijf staat goed bekend om hun degelijk tuningswerk, ook hun rollenbank is wijd en zijd bekend. Onder andere moet je bij een goede vermogenstest bijvoorbeeld een ventilator gebruiken voor koeling en rijwindsimulatie; daarnaast wordt ook vaak vergeten om de motorkap te sluiten. Dit is van belang ivm de warmteontwikkeling in de praktijksituatie. Als de test begint wordt de motor eerst rustig warmgedraaid. Daarna worden de toerentallen steeds verder opgejaagd. Maar om tot een goede meting te komen, moeten ook de vermogensverliezen in de aandrijving bepaald worden.

Deze rollenbank doet dat door de weerstand te meten tijden het gas loslaten totdat de wielen weer op stationair toerental meedraaien. De fabrikanten ( en dus ook Dacia ) geven het vermogen aan dat de motor geeft ZONDER aandrijving. Echter het vermogen dat via de wielen op straat wordt over gebracht is grofweg 10% minder door de verliezen IN de aandrijving. In de grafiek zijn deze waarden te herkennen aan: DINEng = motorvermogen en DINWhp is het wielvermogen. Bij de MCV is dat dus nu 112 PK (105 PK oud)op de motor en 95 PK (94,5 PK oud; 105 - 10%) op de wielen. Het blijkt dat de verliezen in de aandrijving toenemen als ook het vermogen stijgt.

Natuurlijk moeten de gemeten waarden ergens op worden weergegeven; Daarvoor is een groot beeldscherm opgehangen dat goed zichtbaar is vanaf de bestuurdersplaats. De medewerker die de test uitvoert neemt namelijk apparatuur mee in de auto om de rollenbank te bedienen. Met het grote scherm goed zichtbaar heeft hij tenminste de controle over de installatie.

Conclusie: Als je naar de maximale waarden kijkt tussen origineel en getuned, dan is het verschil marginaal. Origineel is het 105 PK, is nu 112 PK. De trekkracht is toegenomen van 148 Nm naar 150 Nm. Dit is niet veel. Als je echter naar de grafieken kijkt dan valt op dat in de nieuwe situatie die 150 Nm even terug komt na een klein dipje. Dit is in de oude situatie niet het geval. Ook is de koppelkromme een stuk vlakker geworden waardoor de auto over het algemeen beter "trekt". Dus het enige voordeel is dat de koppelkromme wat vlakker verloopt.Ik heb de beide grafieke even voor mezelf overnieuw getekend maar dan met dezelfde schaalverdeling: het blijkt dat de nieuwe koppelkromme over nagenoeg het hele bereik net iets hoger ligt dan de oude koppelkromme. Het gevoel dat ik al had na de chiptuning wordt nu dus met cijfers gestaaft.

Hieronder zie je een album met foto's van de test: (klik op een foto om deze te vergroten)



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties

arrow_upward