Testrit met de Dacia Sandero Stepway, deel 2
Volgens de geleerden volgt na deel 1 meestal ook nog een deel 2 dus bij deze zal ik ze maar gelijk geven! En om maar met de deur in huis te vallen: bij het tweede deel blijft het niet. Er zullen er nog meer volgen.
Het eerste deel is redelijk algemeen gebleven; nu zal ik wat dieper ingaan op een aantal zaken die mij tijdens de testrit maar ook tijdens stilstand opvielen.
Dakrails 2.0. Dat vraagt om uitleg. Dakrails 1.0 zijn heel simpel en de meesten van ons zullen die dan ook wel kennen. Voor sommigen geven ze de auto een andere uitstraling; voor anderen zijn ze een noodzakelijk accessoire. Want hoe groot je de auto ook hebt het komt soms voor dat je het hogerop moet zoeken. De gewone dakrails staan altijd in de lengterichting van de auto. Daar valt ook niets aan te veranderen. Wil je er gebruik van maken dan worden er dwarsdragers aangeschaft waar vervolgens fietsdragers, imperiaal of een skikoffer op gemonteerd wordt.
Er is iemand geweest bij Dacia waar een lampje ging branden (misschien wel een LED). Deze persoon heeft een manier gevonden waarbij je de aanschaf van deze dwarsdragers kunt overslaan! Zowaar geen gek idee. Koop je de Sandero Stepway dan vind je daarbij een stukje gereedschap in de vorm van een gebogen torx-sleutel. En nee, deze is niet bedoeld om de boel bij elkaar te houden.
Met dit stukje gereedschap wordt je namelijk in staat gesteld om aan je geliefde dacia te gaan sleutelen. En wel aan de dakdragers. Je verandert ze namelijk simpel van langsdragers in dwarsdragers. Hoewel, simpel...
Je trekt voorzichtig de kunststof uiteinden (Dacia noemt ze draaikappen) van de rails omhoog. Ik zeg bewust "voorzichtig" want ze lijken niet bedoelt om dagelijks te gebruiken; ze voelen ietwat iel aan. Vervolgens pak je het meegeleverde stuk gereedschap en draait de vier bouten los.
Als je de vier bouten los hebt dan is het de bedoeling dat je de linker rail aan de voorkant gebruikt en de rechter rail aan de achterkant. Maar let op: niet op de achterste positie. In beide gevallen dient de schuine kant van de rails naar voren te wijzen. De voorste rail was zonder problemen in de voorste dwarspositie te monteren.
De achterste rail had ik echter wel moeite mee. Uiteraard heb ik het eerst geprobeerd zonder de handleiding aangezien we meestal geen handleiding lezen omdat we vinden dat we slim genoeg zijn om dit niet te hoeven doen. Na een paar pogingen toch maar de handleiding er bij gepakt. Toen bleek dat ik het bij het rechte eind had. De achterste rail bleek net niet te passen!
In de rails zitten aan beide kanten twee sleufgaten voor de montage. Het binnenste sleufgat blijkt net iets te ver naar binnen te zitten. Er is wel een andere manier om de achterste rail te monteren maar dan zit deze iets uit het midden op dak. Hoewel daar technisch niets mis mee is ziet dat er toch ietwat vreemd uit. Hieronder zie je de twee foto's. De linker foto laat zien dat de rail met het juiste gat gemonteerd wordt; de middelste foto laat zien dat je dan aan de andere kant van de auto niet goed uit komt. De rechtse foto laat zien dat wanneer ik de juiste gaten gebruik ik aan 1 zijde net niet goed uit kom met de bout; deze staat namelijk scheef.
Hieronder zie je een aantal foto's van de constructie. Het kunststof deel dat je omhoog trekt zie je hier, maar ook de posities waar de dragers worden gemonteerd. De kunststof nippels moeten er voor zorgen dat je de drager op de juiste wijze in de lengterichting monteerd; deze worden NIET gebruikt voor de dwarsrichting. Direct naast deze nippels worden symbolen getoond hoe de dragers te draaien voor de dwarsrichting.
Een ander punt dat mij opviel is dat er een overvloed aan ophanghaken in de kofferruimte aanwezig is. Aan beide zijden zijn er behoorlijk diepe haken waar je iets aan kunt hangen. En datgene wat je er aanhangt zal er dan ook niet zomaar afvallen.
Dit in tegenstelling tot de haak die aan bijrijderskant op ingenieuze wijze tevoorschijn kan worden gehaald uit de middenconsole.
Deze vond ik niet echt een "haak" functie hebben omdat deze nogal glad was. Ik kon de plastic witte zak die ik kreeg bij de chinees er in ieder geval niet mee op de plek houden. Hoewel heel slim bedacht om deze in te kunnen klappen had er wel meer vorm aan mogen zitten voor mij.
Een punt dat mij aangenaam verrast heeft is de cruise control / snelheidsbegrenzer. Deze functies ken ik natuurlijk al van onze eigen Sandero en Lodgy. Maar terwijl wij deze functies vanaf het dashboard moeten kiezen middels schakelaars is dat nu gewoon mogelijk vanaf het stuur. En alle bedieningsknoppen die je nodig hebt zitten bij elkaar aan de linkerzijde.
Zo kun je moeiteloos tussen de beide functies kiezen zonder de knoppen op te moeten zoeken in de middenconsole. Het tijdelijk uitschakelen gaat in één beweging, net als het kiezen van de snelheid of aanpassen van de snelheid. Maar de Dacia heeft er nu een functie bij die ik al wel kende van de bedrijfsauto waarin ik rijd en mis op mijn Lodgy!
Waar gaat het om? Als ik met de Lodgy op de cruise control rijd en ik verander van versnelling dan wordt de cruise control uitgeschakeld. Na het wisselen van de versnelling moet ik opnieuw de cruise control activeren. Bij de nieuwe Sandero hoeft dat niet meer! Stel je rijd in de vijfde versnelling op de cruise control en je merkt dat je ook in de zesde versnelling zou kunnen rijden.
Dus wat doe je? Je trapt het koppelingspedaal in, verplaatst de pook naar de zesde versnelling en laat de koppeling weer opkomen. In de korte tijd die je daarvoor nodig hebt blijft de cruise control geactiveerd; je hoeft deze dus niet opnieuw in te schakelen. Tenzij je te lang wacht (ongeveer 5 seconden) met het laten opkomen van de koppeling. Dan wordt de cruise control wel gedeactiveerd. Heerlijk, deze luxe.
En hiermee komt er een eind aan dit deel; maar weest gerust, deel 3 is in de maak. En de zin waarmee ik het eerste artikel afsloot geldt hier ook: Stay tuned voor het volgende artikel!