Testrit met de Dacia Sandero Stepway, deel 1
Na al heel wat filmpjes gezien te hebben van buitenlandse makelij was het nu tijd om zelf eens de nieuwe Sandero Stepway aan de tand te voelen.
Geheel coronaproof heb ik de auto opgehaald. Mijn eigen vervoer zelf geparkeerd om vervolgens de sleutel van de testauto in ontvangst te nemen op een afstandje. Geen koffie of thee en een uitgebreid gesprek want dat kan tegenwoordig niet.
Maar goed zoals gezegd kwam ik voor de Sandero Stepway in de nieuwste variant. Hier thuis rijden we al twee Dacia's (Sandero en Lodgy; beiden gekocht bij de firma Munsterhuis) dus het was geen complete verrassing maar meer een logisch vervolg om de nieuwe variant wat kilometers te laten maken.
Eigenlijk is de nieuwe Sandero een compleet nieuwe auto. Ja, hij draagt de naam van zijn voorganger, heeft vier wielen en een stuur maar daar stopt de vergelijking wel zo'n beetje. Overigens: het stuur is ook niet hetzelfde gebleven want er zijn wat knoppen bijgekomen.
De Stepway variant die ik meegekregen heb staat ongeveer 4cm hoger dan de gewone Sandero. Zelf vind ik dit wel prettig want de instap wordt makkelijker gemaakt en je hebt toch net een klein beetje meer overzicht als je om je heen kijkt.
Aan de buitenzijde is er geen plaatwerkdeel hetzelfde gebleven. Bumpers, voorfront, zijkant; alles is grondig aangepakt. En toch heel herkenbaar gebleven. De Stepway heeft ten opzichte van de gewone versie een heel andere motorkap met welvingen gekregen om hem een stoerder uiterlijk te geven.
Ledverlichting is tegenwoordig ook standaard bij Dacia. Zowel aan voorzijde alsook aan de achterzijde wordt dit toegepast. Waar voorheen de lichtsignatuur best wel anoniem was (in het donker kon je een Dacia bijna niet herkennen aan de verlichting) is dit nu wel heel anders. En het licht dat de nieuwe Sandero voor zich uit schijnt is helder en wit. Alleen het grootlicht is nog halogeen.
En om eerlijk te zijn: het gewone licht is al zo goed en verreikend dat grootlicht bijna niet meer noodzakelijk is! Ik heb de auto in het donker gereden en wat een verschil met onze eigen gewone Sandero.
De Stepway-versies zijn allemaal voorzien van dakrails. Net als mijn Lodgy Stepway. Maar bij deze variant gaat Dacia toch echt een stapje verder. Dakrails 2.0 om zo maar te zeggen. In een volgend artikel ga ik hier verder op in.
Ik heb er bewust voor gekozen om de meeste kilometers op binnenwegen af te leggen. Met de beperking van 100 km/h is de snelweg nu eenmaal minder interessant geworden. Rechtuit rijden kunnen de meesten wel maar een auto kan zich wel onderscheiden door zijn gedrag in de bochten en op weggetjes die stijgen en dalen. Daar kan de TCe90 uitstekend uit de voeten met de gretige motor die onder de kap huisvest.
Zelf heb ik een rustige rijstijl waarbij ik best af en toe het pedaal kortstondig vlot wil bedienen. Ondanks dat heb ik toch een gemiddeld verbruik van 5,9L/100km gehaald (1:16,9km). Het gecombineerde verbruik dat door de fabriek is opgegeven ligt op 5,6L/100km (1:17,8). Is daarmee de fabriekopgave realistisch? tja, dit hangt toch echt van de chauffeur af. Ja, ik had de 5,6 wel kunnen halen maar dan was ik wel erg traag geworden. Met de (te) vlotte rijstijl die ik heel vaak zie ga je het zeker niet halen maar dat gaat op voor elk type auto van elk merk.
Hieronder vind je een aantal foto's die gemaakt zijn van de Sandero Stepway III:
Naast dit algemene artikel zullen de komende tijd nog meer artikelen verschijnen over deze modieuze variant. De vraag is: was alles perfect of waren er toch minpuntjes? Laat ik het zo zeggen: helemaal foutloos was de testrit niet maar daarover ga je hier nog meer lezen.
Dit artikel sluit af met een bedankje aan de firma Munsterhuis die het mogelijk heeft gemaakt om een testrit te maken met de Stepway!
Ik hoop natuurlijk binnenkort ook met de gewone Sandero eens op pad te gaan.
Stay tuned voor het volgende artikel!