Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
Contact
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Ingestuurde foto's
Terugroep-acties
Voorwaarden
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Proefrit met de Duster TCe130

10-06-2019
Richard
Dacia Duster
0

Puzzelrit Bochane Arnhem 2019Zoals je in het vorige artikel hebt kunnen lezen heb ik samen met mijn gezin de puzzeltocht gewonnen die door de DaciaClub Nederland in samenwerking met Bochane Arnhem was opgezet.

De eerste prijs was een heel weekend rijden in de nieuwe Dacia Duster. Een heel weekend betekent echter wel dat ik de auto op maandagochtend weer terug zou moeten brengen. De vestiging van Bochane Arnhem ligt op ongeveer 100 km afstand voor mij dus zou ik dan vrij moeten nemen.

Omdat ik in de gelukkige omstandigheid verkeer dat ik met enige regelmaat in een nieuwe Dacia kan proefrijden (Firma Munsterhuis: Bedankt!) heb ik een andere afspraak gemaakt met Bochane.

Eerste prijs

Proefrit Duster TCe130 Bochane Arnhem 2019Op zaterdag 1 juni heb ik mij 's ochtends rond 09:00 uur gemeld, samen met mijn gezin. Net als bij de puzzelrit werden we weer hartelijk ontvangen. Via de email had ik ondertussen vernomen met welke Duster we op pad mochten gaan. De TCe 130 Techroad in het mooie " Rouge Fusion NPI" schitterde ons tegemoet in de zon. Deze kleur heeft, zeker in de zon, een "wauw"factor. Gelukkig geen grijze of zwarte kleur waarvan er dertien in een dozijn rondrijden.

Met een fris gewassen auto, totaalteller op 643km en een volle tank zijn we op pad gegaan. Van te voren hadden we zelf al een doel gesteld. We zouden naar Enkhuizen rijden, zonder de snelweg. Want dat de Duster zich goed thuisvoelt op de snelweg weten we al wel. Juist de binnenwegen zijn veel interessanter. Immers, je bent hier meer bezig met gasgeven, remmen, schakelen, bochten nemen, hoe is het zicht rondom, enz.

Einddoel

Proefrit Duster TCe130 Bochane Arnhem 2019We hebben eerst een deel van de route van de puzzelrit genomen, richting Hoenderloo. Van daar zijn we via Otterlo en Harskamp richting Garderen gereden. Vervolgens richting Uddel om halverwege de N302 op te gaan richting Lelystad. Vanuit lelystad zijn we de Markerwaarddijk opgereden naar Enkhuizen. Eigenlijk hadden we Enkhuizen wel even willen bekijken maar er was een klein probleem.

Parkeren

Proefrit Duster TCe130 Bochane Arnhem 2019Om te parkeren hadden we een parkeerkaart nodig en die hadden we niet bij ons. Dus vervolgens heb ik , heel brutaal, de Duster op een plek neergezet aan het water om foto's te maken. Het bord "niet parkeren", dat vlak naast de auto stond, hebben we gemakshalve maar niet gezien. We hebben er ook maar heel even gestaan, alleen voor foto's maken en zijn daarna weer op weg gegaan.

We zijn ook via de Markerwaarddijk teruggereden naar Lelystad. Hier hebben we ook nog wat foto's gemaakt op een landtong, bij een kunstwerk. Dit kunstwerk is gemaakt door Antony Gormley en moet een 26 meter hoge man voorstellen die gehurkt over markermeer uitkijkt. Ook zijn we even bij de Batavia gaan kijken. De Batavia is een reconstructie van een VOC-schip uit 1628. De bouw van dit schip begon in 1985 en werd tien jaar later afgerond.

Tot aan Harderwijk hebben we dezelfde weg teruggenomen om dan via Ermelo,Putten, Voorthuizen, Barneveld, Lunteren naar Ede af te zakken. Vanaf Ede via de N224 weer naar Arnhem om ons weer te melden bij de Bochane vestiging om de TCe 130 weer in te leveren. Hij was niet meer zo schoon als bij het begin van de dag; Insecten hebben zich in grote getale vastgeplakt aan de voorzijde. en één nadeel van de prachtige rode lak heb ik wel gevonden: Bij het foto's maken van de auto bij het kunstwerk waren de zwermen met vliegjes ook dol op deze kleur.

Conclusie

Maar het was een geslaagde dag. De Duster heeft zich voorbeeldig gedragen en was een prettige reisgenoot. De 130PK/240Nm is ruim voldoende om de auto vlot door het verkeer te bewegen. En als het moet is het ook geen probleem om eens heel vlot weg te rijden bij het stoplicht. Zolang je niet bij de 5000 rpm komt, gebruik je het aantal PK's ook helemaal niet. De 240Nm daarentegen zijn al beschikbaar vanaf 1500 rpm. Bij het inleveren van de auto stond de totaalteller op 894km. Onze "score" met deze Duster is dus 251km.

Zou ik nog wensen hebben als ik deze auto zou aanschaffen? Ik heb er wel over nagedacht maar eigenlijk is het gewoon een heel complete auto. Alles wat je normaal gesproken nodig zou kunnen hebben zit er wel op. De optielijst van deze uitvoering is dan ook niet groot. Stoelverwarming voor de voorstoelen (295 euro), Reservewiel (145 euro), multiviewcamera (245 euro) en de kaart van West-Europa (95 euro). Meer staat er niet op.

Hieronder vind je foto's van de rit; wil je ook foto's van de binnenkant van de auto zien? Dat kan via deze link.

Bij deze wil ik Bochane Arnhem graag nogmaals bedanken voor de gastvrijheid en natuurlijk de mogelijkheid om de Duster een dag te rijden. Het was ons in ieder geval een genoegen om op zo'n prachtige dag gebruik te maken van de TCe130.

Overigens: nog even wat het verbruik betreft. Over de gehele afstand die we gereden hebben (251km) is een gemiddelde gehaald van 5,9L/100km. Dit terwijl ik niet specifiek gelet heb of ik wel echt zuinig aan het rijden was! Dacia geeft zelf een verbruik op van gemiddeld 6,1L/100km voor een volledige cyclus. De huidige opgave van de Duster voldoet aan de laatste norm, de WLTP. Met andere woorden: de fabrieksopgave is volgens de laatste norm dus inderdaad te halen!

Eigenlijk zou ik dus nog eens een keer met de TCe130 op pad moeten gaan om te kijken hoe zuinig ik ermee kan rijden. Dit betekent natuurlijk wel dat de route hierop uitgekozen zal worden en dat de uitkomst niet haalbaar zal zijn in de dagelijkse praktijk aangezien het rijden in de stad al meer brandstof kost. Maar het zou wel leuk zijn om eens te proberen.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties