Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
Contact
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Ingestuurde foto's
Terugroep-acties
Voorwaarden
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Hoogwaardige bescherming tegen corrosie op Dacia Duster

14-01-2013
Richard
Dacia Dokker
0

Afbeelding In Nederland moet je je best doen om een mooi stukje ruig terrein te vinden waar je je mag uitleven met je Dacia Duster. In zweden echter ligt dat anders. Daar is nog ruim de mogelijkheid om van de geharde wegen af te gaan en bijvoorbeeld de bossen in te trekken.

Als je dat vaak doet dan kan dat zijn uitwerking hebben op de auto. Zeker als je nagaat dat het koude seizoen in Zweden al eerder begint (september/oktober) en eindigt het later (april/mei) dan in de Benelux gebruikelijk is. Het warme seizoen (mei-september) kent daarentegen meer zonneschijn door langere dagen, stabielere temperaturen en een geringe luchtvochtigheid. In de hoger gelegen gebieden van het uiterste noorden heerst een poolklimaat met veel sneeuw en regen en vaak extreem lage wintertemperaturen.

Bij dit soort weertypes is het van belang dat de auto tegen corrosie beschermd is. Zweden is dus een prachtig land om de Duster aan een test te onderwerpen. Bij Vibilagare hebben ze dat dan ook gedaan.

Thomas Widström bekeek de Duster na de test en was zeer tevreden. Tijdens de jaarlijkse corrosie-inspectie bleek dat de bescherming van de Duster van hoge klasse is, waarvoor hij Renault/Dacia dan ook hartelijk bedankt.

SUV's hebben de neiging om niet in het bezit te zijn van een bijzonder hoog niveau van bescherming tegen corrosie, hoewel dit wenselijk is gezien de soms wrede behandeling waarmee zij worden geconfronteerd op echt slechte wegen. De goedkoopste SUV in zweden is daar een grote uitzondering op.

Volgens Thomas komt het zelden voor dat er geen corrosie te vinden is op SUV's van twee jaar oud. Zelfs een controle van de holle ruimtes door middel van een camera bracht geen problemen aan het licht. De in Roemenie gebouwde Duster voldoet aan de strenge corrosie eisen van het moederconcern en daarom is het resultaat dan ook heel goed te noemen.

Over de vierwielaandrijving heeft hij niets dan goeds te melden; wel geeft hij aan dat het ten zeerste aan te raden is om spatlappen te monteren als je ook het terrein ingaat. Opspattende ondergrond kan dan minder makkleijk voor lakschade zorgen.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties