Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
Contact
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Ingestuurde foto's
Terugroep-acties
Voorwaarden
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Autosalon Geneve: De nieuwe Logan MCV

05-02-2013
Richard
Dacia Logan
0

Op de Autosalon van Genéve, die op 7 maart haar deuren opent voor het publiek maar nu al voor de Media geopend is, toont Dacia haar nieuwste variant van de Logan MCV. Het is een variant van een model dat eigenlijk het begin is geweest van succes van Dacia, althans in Europa.

In 2006 begon Dacia met de verkoop van de Logan MCV. Vanaf begin februari 2007 startte de verkoop van dit model in Nederland. Het bleek een schot in de roos. Maar liefst 340.000 exemplaren zijn ervan in totaal van verkocht. De verkoopprijs en de binnenruimte waren criteria waarvoor veel mensen zwichtten.

Maar de ontwerpers bij Dacia krijgen hun salaris niet zomaar en dus zijn we de laatste jaren voorzien van diverse modellen. Recent zijn dat de Dokker en de Lodgy. En nu volgt dus de Logan MCV.

De nieuwe Logan MCV is niet meer zomaar een facelift van het eerste model. Het is een auto geworden die het front deelt met de Sandero. En niet alleen het front; ook het dashboard ziet er heel bekend uit voor diegene die de Sandero van binnen gezien heeft.

Gezien de verschillen met de "oer" MCV is het eigenlijk niet logisch dat deze versie weer Logan MCV is genoemd. Er zijn namelijk meer overeenkomsten met de Sandero dan met de originele MCV. Het zou logischer zijn geweest om dit model bijvoorbeeld de Sandero Estate of Sandero Break toe noemen.

Laadruimte

Daar waar de eerste MCV twee deuren aan de achterzijde had heeft deze versie een gewone achterklep. Als je het nieuwe model op zichzelf bekijkt dat ziet het er gewoon goed uit. Maar in tegenstelling tot de oude MCV is het wel iets meer van een "dertien in een dozijn". Juist dat kenmerkende silhouet is verdwenen, het model is meer "gewoon" geworden. De laadruimte van deze nieuwe MCV bedraagt 573 liter. De maximale inhoud wordt in het persdossier niet vermeld. Zeer waarschijnlijk komt dit niet boven de 2200 liter (nog steeds behoorlijk veel). De "oer" MCV kon maar liefst 700 liter meenemen als vijfzitter en dat is 123 liter méér als de nieuwe versie! 7 zitplaatsen behoren niet meer tot de mogelijkheden aangezien hiervoor de Lodgy beschikbaar is. De achterbank is standaard in delen neerklapbaar (60/40). De bagageafdekhoes (afhankelijk van de versie) bevat een vast hard gedeelte met een opbergvak als extra opbergruimte.

Nieuwe motoren met een betere verbruik/prestatie verhouding

Net als voor de nieuwe Sandero wordt de nieuwe Logan MCV in Nederland met één benzinemotor leverbaar, namelijk de gloednieuwe driecilinder turbo-benzinemotor TCe 90. Deze motor staat symbool voor de knowhow van de Renault Groep op het gebied van mechanica. De TCe 90 is een vederlichte supermotor, want hij weegt maar liefst vijftien kilo minder dan concurrerende motoren met een vergelijkbaar vermogen. Optrekken gaat soepel en snel. Het blok combineert rijplezier, een beheerst brandstofverbruik (5 l/100 km) en een beperkte CO2-uitstoot van 116 g / km. Hiermee valt de Logan MCV in de 20% bijtellingscategorie voor de zakelijke rijder.

één dieselmotor voor de nieuwe Logan MCV: de 1.5 dCi, met 90 pk

De 1.5 dCi, de bestseller van de Renault Groep, staat bekend om zijn betrouwbaarheid, prestaties en beperkte invloed op het milieu. De motor is nog verder verbeterd. Het rijplezier wordt vergroot door het soepele optrekken. Dat alles met een brandstofverbruik dat tot de laagste in dit segment behoort (3,8 l/100 km) en met 99 g/kmeen beperkte invloed heeft op het milieu. Ook de dieselversie valt hiermee in de 20% bijtellingscategorie voor de zakelijke rijder.

Verbruik beperken met de ECO-mode

Met de functie ECO-mode kan de bestuurder zijn brandstofverbruik optimaliseren. Als deze functie is ingeschakeld, worden bepaalde rijparameters aangepast door de werking van de motor en de verwarming zo te wijzigen dat het brandstofverbruik wordt verlaagd en de auto minder schadelijke stoffen uitstoot. Dat gebeurt zonder dat de bestuurder en de passagiers daar iets van merken. De vermindering kan afhankelijk van de rijstijl en de rijomstandigheden oplopen tot 10%.

Veiligheid: onmisbaar

Net als bij de nieuwe Sandero heeft Dacia het veiligheidsniveau voor de nieuwe Logan MCV verhoogd.

Actieve veiligheid

Het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP) is standaard vanaf het instapmodel. Het garandeert de stabiliteit van de auto in de lastigste omstandigheden, bijvoorbeeld bij een uitwijkmanoeuvre, gripverlies in de bochten of het rijden op glad wegdek. Noodstopbekrachtiging vult het ABS aan. In geval van een noodstop werkt de noodstopbekrachtiging op het hydraulisch systeem voor een maximale druk op de remmen, vanaf het begin van het remmen, en totdat het ABS-systeem in werking treedt.

Passieve veiligheid

Om maximale veiligheid te bieden aan alle inzittenden, is de nieuwe Logan MCV niet alleen uitgerust met frontairbags voor de bestuurder en de voorste passagier, maar nu ook met zijairbags vóór. Als de inzittenden voorin vergeten zijn om de veiligheidsgordel om te doen, worden ze gewaarschuwd door een geluidssignaal en een waarschuwingslampje. Ook heeft de Logan MCV Isofix-bevestigingspunten op de twee zijzitplaatsen achterin. Dit systeem maakt het veilig vastzetten van baby- en kinderzitjes gemakkelijker. Iedere carrosserieconstructie bevat voorgeprogrammeerde kreukelzones. De bumper en de motorkap zijn voor wat betreft vorm, stijfheid en dikte ontworpen voor een betere schokabsorptie, vooral voor de bescherming van voetgangers in geval van een aanrijding.

De Nederlandse prijzen en specificaties van de nieuwe Dacia Logan MCV worden in mei bekendgemaakt. De auto staat medio juni bij de Dacia dealer in de showroom.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties