Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
Contact
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Ingestuurde foto's
Terugroep-acties
Voorwaarden
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Nieuwe Sandero op korte termijn in de showroom

29-11-2012
Richard
Dacia Sandero
0

Nadat de afgelopen jaren het modellenaanbod van Dacia steeds verder vergroot werd, werd het tijd voor vernieuwing. de MCV, de Pickup en de VAN zijn verdwenen uit de lijst. Maar de nieuwe Sandero staat te popelen om nieuwe eigenaren het naar de zin te maken.

Het Dacia van nu is niet meer te vergelijken met het Dacia van 2007. Het uiterlijk oogt bij de tijd. Ook het interieur is weer helemaal bij. De auto deelt zijn platform met de Stepway en de Sedan. Nederland is geen land voor budget-sedan’s en dus komt deze versie hier niet naar toe. Langzaamaan zie je steeds meer luxer beschikbaar komen voor het goedkopere segment. Zelfs in de Sandero kun je binnenkort een mooi audio- en navigatie installatie bestellen.

Het nieuwe front valt in positieve zin op. Met een brede grille laat hij zien dat hij eraan komt. Wel jammer is het dat Dacia niet voor echte DRL (dagrijlampen) gekozen heeft. Je ziet het bij de Clio, maar ook bij diverse andere merken: je kunt hiermee toch wel een statement maken. Veel types zijn tegenwoordig al aan de DRL te herkennen. Zelfde geldt voor de achterzijde. Deze is vrij anoniem. Vooral de achterlichten hadden wel wat expressiever gekund.

In het interieur valt op dat het dashboard toch weer beter oogt dan de voorganger. Stapje voor stapje ontgroeit Dacia het imago van back to basic. De ergonomie is verbeterd doordat de diverse knoppen op een beter plek zitten dan voorheen.

Er komen hier twee versies in de showroom te staan: de Ambiance en de Lauréate. De ambiance is al voorzien van DRL, centrale portiervergrendelingen en natuurlijk ook plofzakken (airbags). Keuze in motoren krijg je niet; er is alleen de 0,9 liter TCe leverbaar. Ja, downsizing komt steeds meer in. De lichtere kleine motor produceert 120 g/km aan uitstoot. de 14% bijtelling zul je hier dus niet mee halen; de 20%-grens is echter wel mogelijk. Een dergelijke motor zul je toch iets meer op toeren moeten houden als je vlot wilt rijden.

Ook aan de geluidsisolatie is gewerkt. De auto is duidelijk stiller dan de vorige versie. De auto stuurt licht maar het is wel afhankelijk van de snelheid. Hoe sneller je rijdt, hoe zwaarder de besturing.

Nieuwe SanderoDe nieuwste telg aan de Dacia-boom heeft nog wel steeds veel ruimte. Er zijn maar weinig auto's in dit segment die zoveel ruimte bieden. Zeker als het aankomt op ruimte op de achterbank: hier kan men drie kinderstoeltjes naast elkaar zetten en dat kan lang niet elke auto waarmaken. Als de achterbank overeind blijft dan bied de auto 320 liter laadruimte; wil je zoveel mogelijk meenemen dan kun je de ruimte vergroten tot maximaal 1200 liter.

Van de vorige Sandero was er ook een "suv"-versie met de naam Stepway. Deze variant is er nu ook weer. Persoonlijk vind ik deze een stuk mooier. Door de auto 40 mm te verhogen geeft dit een heel andere indruk. Samen met de extra beplating over de wielkasten en de afwijkende kleur op de mistlampkappen oogt het een stukje vrolijker.

Is de Stepway nou echt anders dan de gewone uitvoering? ja en nee. Ja omdat het uiterlijk anders is en nee omdat de rijeigenschappen niet echt zijn veranderd. Ook de Stepway wordt met alleen de 0,9 TCe geleverd.

De gewone Sandero is straks te koop vanaf 10,990 euro; de Stepway moet zo'n 3.000 euro meer opbrengen.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties