Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
Contact
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Ingestuurde foto's
Terugroep-acties
Voorwaarden
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Eerste officiele info Lodgy

09-01-2012
Richard
Dacia Lodgy
0

Close up achterlamp Tijdens de autoraces bij de Trophy Andross zagen we ineens een tweetal Dacia's verschijnen met een ander uiterlijk. Op de achterzijde van deze auto's stond een naam: "Lodgy". De naam voor het nieuwe model dat dacia gaat uitbrengen. Het betreft een MPV met een grotere buitenmaat dan de MCV. Heeft de MCV een lengte van 4,47 meter, de Lodgy gaat 4,5 meter meten. Met deze lengte zit hij tussen de Scenic (4,36 m) en de Grand Scenic (4,57 m) in.

Net als de MCV zal de Lodgy leverbaar worden in zowel vijfpersoons als zevenpersoons uitvoering.  Het zou zomaar kunnen zijn dat de Lodgy de MCV gaat vervangen; in de Franse autobladen die ik in de afgelopen twee weken heb gezien was de MCV als 7 zitter uit de prijslijst verdwenen.

Sommige merken geven hun modellen een nummer mee. Denk hierbij aan bijvoorbeeld, BMW, Mercedes, Peugeot enz. Dacia kiest er nog steeds voor om een naam te geven. Na de Logan (in sedan, MCV, Pickup en VAN-uitvoering), de Sandero en de Stepway verscheen de Duster (Google vertaald dit al snel als "stofdoek"). Nu is dan de Beurt aan de Lodgy.

Deze naam Lodgy is een verbastering van het engelse woord "Lodge" verwijst naar zijn belangrijkste kenmerk, namelijk de mogelijkheid om een gezin en al hun bagage mee te nemen (nog een reden om aan te nemen dat de MCV vervangen wordt).

De onderstaande foto's zijn vrijgegeven bij een persbericht van Renault. Hiervan mag men dus aannemen dat deze de auto in haar ware gedaante weergeeft.

Close up koplampHet eerste wat opvalt is natuurlijk de algehele vormgeving. Het doet mij mee denken aan een model waarbij de ontwerper de Scenic in gedachten heeft gehad. Zeker als je kijkt naar de klep aan de achterzijde. Door de zijkanten bij de koplampen te verhogen ontstaat een geheel andere manier van ontwerpen. Tot nu toe werd alles afgerond vanaf de motorkap naar de spatborden.

Een grote grille zorgt voor voldoende koeling. Echter de grote openingen ben ik zelf niet zo'n grote fan van; bij mijn MCV heb ik deze dan ook dicht gemaakt om te voorkomen dat er steentjes tussen kunnen opspatten en zo de radiator beschadigen.

Close up dakrails De dakrails is anders dan die van de MCV; het is een gesloten type. Dat wil zeggen dat je vanaf de zijkant niet tussen dak enen rails kunt doorkijken. Dit komt de luchtstroming over het het dak ten goede. Dit houdt vermoedelijk wel in dat de dakdragers van de MCV er niet op zullen passen (ach, de ALDI heeft er straks vast wel een passende versie voor; daar komen ook mijn dakdragers vandaan).

Close up velg En dan de velgen. Op de afbeelding staan mooie lichtmetalen velgen. Vermoedelijk zullen dit 16 inch velgen gaan worden (in de praktijk betekent dat vaak dat 18 inch ook goed mogelijk is afhankelijk van de ET-waarde natuurlijk). Hiermee worden wel de kosten voor banden verhoogd. Stond de Logan eerst op 14 inch en de MCV op 15 inch, de Duster staat ook al op 16 inch. En hoe groter de banden hoe meer ze kosten. Dit geld voor zowel de zomerbanden als de winterbanden.[/p]

Praktische tip bij velgen: Schaf de auto aan indien dit mogelijk is met stalen velgen. Hiermee heb je namelijk de mogelijkheid om ergens anders (dus meer keus) te gaan kijken voor (nog) mooiere lichtmetalen velgen. De stalen velgen kun je vervolgens gebruiken voor je winterbanden.

Een andere gelijkenis die opvalt als je dit model met de Scenic 2011 vergelijkt is de manier waarop de achterbumper aan de onderzijde is afgewerkt met zwart kunststof. Dit lijkt erg op elkaar. Het zelfde is ook het geval bij de deurbeschermers op de flanken van de portieren. Bij de Scenic zijn ze danwel in kleur maar ze zijn hetzelfde van vorm en bbij beiden zitten ze alleen op de deuren en is de vorm niet doorgetrokken op het voorspatbord en de achterzijde.

Hieronder vind je de beide afbeeldingen die door Dacia zijn vrijgegeven:

vrijgegeven vrijgegeven


Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties