Dacia Duster

Downsizing; wel of niet doen?

29-03-2012
RichardMCV
Dacia Lodgy
0

Dacia downsizingEigenlijk dekt de titel de lading niet helemaal. Want in de huidige economie is brandstofverbruik een heikel punt. Fabrikanten hebben niet zo heel veel keus meer. Om te voldoen aan de emissie-eisen worden motoren verder aangepast. In veel gevallen betekent dit het verminderen van de cilinderinhoud en verhogen van het vermogen.

Dit betekent echter dat de afzonderlijke delen van een motor hogere belastingen te verdragen krijgen. jaren geleden reed ik een Nissan Bluebird met een 2 liter motor die 102 PK leverde. Mijn huidige MCV heeft een 1.6 16V die 105 PK levert en de Clio van mijn vrouw is een 1.4 16V die 98 PK levert. (de nieuwte 1,2 TCe-motor van Renault/Dacia levert 115PK!)

Met andere woorden: de cilinder-inhoud is de laatste jaren steeds kleiner geworden maar de motorblokken leveren nog steeds evenveel kracht. Destijds was de hoeveelheid uitstoot niet van belang; tegenwoordig bepaald deze in belangrijke mate de bijtelling en de BPM.

Dacia downsizingOm de uitstoot te verminderen worden heel ingenieuze technieken toegepast. Hierdoor worden de motorblokken weer complexer. Een gevolg daarvan is weer dat de betrouwbaarheid er onder gaat lijden. Mijn huidige 1.6 16V is een motorblok dat zich al lange tijd bewezen heeft in diverse voorgaande modellen van Renault. Een nagenoeg probleemloos blok.

Hoe was het ook al weer?

Even een klein stapje terug. Toen Dacia met de Logan op de markt kwam, bleek dat een auto te zijn die voor een redelijk groot deel bestond uit onderdelen die al lange tijd in gebruik waren bij andere Renaults. Hierdoor zijn de kinderziekten er al lang uit.

Maar tijden veranderen. Ook Dacia moet met de tijd mee. Het kan niet "achteraan" blijven lopen door onderdelen te blijven gebruiken die door Renault "afgeschreven " zijn. Wellicht had dat wel gekund als het Merk niet zo'n stormachtige groei had doorgemaakt.

Dus de kogel is nu door de kerk: Dacia gaat ultra moderne motoren gebruiken die ook in de nieuwste Renaults te vinden zijn. Dat betekent zelfs dat de MPV, die nog in de showroom moet verschijnen, hier in Nederland voorzien is van een 1,2 liter turbo motor met maar liefst 115pk!

Er is ook een 1.6 8V variant van maar die komt niet hier naar toe. Nou wil het geval echter dat er andere merken zijn die zich voor hetzelfde probleem gesteld zien. Downsizing met behoud van vermogen. Dit heeft ondertussen geleid tot een stroom aan klachten. Bij Mini, Peugeot en Citroën zijn diverse gevallen bekend van motorstoringen. Ook het VAG-Concern komt er niet zonder kleerscheuren vanaf. Er worden schades gemeld zoals gebroken!! distributiekettingen, defecte ketting-spanners en problemen met de nokken-assen.En dat bij kilometerstanden die soms onder de 20.000 km liggen.... Ook zijn er gevallen bekend waarbij de ketting is opgerekt waardoor de timing van het motorblok niet meer in orde is. Dit terwijl een distributieketting een motorleven mee zou gaan.

Renault geeft heel hoog op van haar nieuwste 1.2 liter TCe motor met 115 PK. Er is op dit moment ook geen enkele reden om te twijfelen aan dit staaltje vernuft. Ongetwijfeld heeft Renault de motor uitvoerig getest. Maar dat zullen de andere merken ook gedaan hebben mag ik aannemen.

Dacia heeft ondertussen al een goede naam opgebouwd voor wat betrouwbaarheid betreft. De tijd zal het leren of Renault haar huiswerk beter heeft gemaakt dan de andere merken.

En ik? ik blijf voorlopig rijden in mijn "oude, vertrouwde" MCV met de 1.6 16V. Niet alleen de huidige economische malaise is daar debet aan; ook Dacia zelf aangezien de MCV nog steeds uitstekend voldoet.

Leuk detail: onlangs heb ik een uitgebreide proefrit mogen maken in een auto van het VAG-concern, voorzien van een 1.2 TSI motor. En dat was niet tot ongenoegen moet ik meedelen. Deze auto was ter beschikking gesteld door de dealer van het merk. Uiteraard is gevraagd aan de Dacia-organisatie om hier een Sandero 1.2 tegenover te zetten. Helaas is hierop nog niet geantwoord.

Dus: Een bezitter van een recente Sandero 1.2 die zijn of haar auto wel hier weer wil zien op de site, tegenover de auto van het VAG-concern, mag zich melden via het emailadres dat op de contact-pagina wordt weergegeven.

Hier is wel een voorwaarde aan verbonden; de persoon in kwestie dient in de buurt van Hengelo (ov) woonachtig te zijn. Maar wellicht komt er nog een reactie vanuit de Dacia-organisatie.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.