Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
Contact
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Ingestuurde foto's
Terugroep-acties
Voorwaarden
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Daciamodellen op bezoek in Genéve deel 7

14-03-2012
Richard
Autoshows
0

De Dacia Lodgy op het Autosalon van GenéveEen niet onbelangrijk punt van een MPV is natuurlijk de laadruimte. Omdat de Lodgy leverbaar is als vijf-zitter maar ook als zevenzitter kent deze verschillende waarden voor het laadvolume.

Ga je bijvoorbeeld met 7 personen op stap, dan houd je achter de laatste zitrij een bergruimte van 207 liter over. Heb je een vijfzitter en ga je met vijf personen op stap dan heb je maar liefst 827 liter aan bagageruimte tot je beschikking (let op: bij de zevenzitter gaat het volume van de derde zitrij hier nog af indien je deze rij alleen maar opklapt in plaats van verwijderd). En wil je voor verhuizer spelen dan heb je zelfs 2617 liter bagageruimte tot je beschikking als je de derde rij uitneemt en de tweede rij omgooit. Dit zijn heel behoorlijke waarden waar zelfs de premium merken moeite mee hebben.

De Lodgy heeft dezelfde opstelling als de Logan MCV en beschikt dus bij de vijf-zitter over een bagage-afdekscherm. Bij de MCV was de plaats waar het afdekscherm geplaats werd eigenlijk te laag.

Wat was namelijk het geval? Nam je de MCV als zevenzitter dan had je er geen bagagescherm bij. Deze kocht je dan extra. Maar als je de derde rij om zou klappen dan kon je het scherm niet meer plaatsen! Er zijn dus MCV-rijders inventief geweest en zij hebben deze montage-openingen dus verplaatst.

Gelukkig is Dacia niet geheel doof voor dit soort acties. Bij de lodgy is het daarom nu zo gemaakt dat bij opgeklapte derde zitrij het bagagescherm gewoon op zijn plek kan blijven.

In het eerste deel van deze Genéve-serie had ik het ook over een aantal kritische kanttekeningen. Het bagagescherm is nu een stuk hoger geplaatst. Bij de Lodgy is de ruimte tussen laadvloer en de onderkant van het afdekscherm maar liefst 583 mm. Bij de MCV bijvoorbeeld is dit "maar" 455 mm (gemeten bij mijn eigen MCV). Ik heb daarom een aantal kanttekeningen bij dit artikel op de rij gezet.

  1. Door het hoger geplaatste bagage-scherm heb je minder zicht vlak achter de auto. (hierdoor ligt de onderzijde van het achterraam immers ook hoger).
  2. Het scherm voelt niet zo stevig aan als dat van de MCV.
  3. Het scherm bleek wat lastig te plaatsen in de daarvoor bestemde houders bij de achterklep.

Op de foto's hieronder wordt één en ander duidelijker:

(klik op de foto's voor een vergroting)



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties