Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
Contact
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Ingestuurde foto's
Terugroep-acties
Voorwaarden
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Dacia Logan Sedan op Autosalon van Parijs 2012

08-10-2012
Richard
Dacia Logan
0

Place De La porte De VersaillesOndanks dat de Logan MCV, de Logan Pickup en de Logan VAN het veld hebben geruimd is de Logan-serie nog niet verdwenen. Integendeel, met de nieuwe sedan is deze weer helemaal bij de tijd.

Hoewel de sedan al eerder een facelift had gehad, is de nieuwste telg niet meer te vergelijken met de Sedan zoals we die kenden. Al in 2008 verdween deze uit de Nederlandse showroom vanwege te weinig vraag maar in de landen om ons heen werd hij gewoon verkocht.

De auto is op tal van punten veranderd en herbergt zelfs een primeur! Een kleine primeur, maar toch. Daar kom ik zometeen op. De Sandero en de sedan hebben hetzelfde front gekregen. Ook het dashboard is gelijkend. Het grootste verschil is natuurlijk de "kont" van de sedan en de vijfde deur van de Sandero.

Om maar even met de laadruimte van de sedan verder te gaan, die is nog steeds enorm groot te noemen. De rugleuning van de achterbank kan platgelegd worden zodat er ook lande delen meegenomen kunnen worden. Maar er is één ding dat ik niet begrijp. Het kofferbakdeksel heeft scharnieren die ruim in de laadruimte komen als de klep dicht zit. je kunt dan wel een ruime kofferbak hebben, effectief is deze minder te gebruiken door de grote scharnieren (zie foto onder).

De ergonomie van het dashboard is een stuk toegenomen. De knop voor de alarmlichten zit nu tussen de beide bovenste luchtroosters, net als de knop voor de centrale vergrendeling van de deuren. De knoppen voor de bediening van de electrische ramen zitten nog steeds in de middenconsole maar zijn wel goed bereikbaar.

Ook de knoppen voor de bediening van de airco, waaier en temperatuur zijn goed bereikbaar. En net als voorheen zijn er twee bekerhouders. En (gelukkig maar) deze zijn een stuk dieper dan die van de Lodgy. De handgrepen zijn van model veranderd en ook de luchtroosterringen zijn voorzien van chromen look in plaats van een satijn glans. De tellerunit is dezelfde als we nu uit de lodgy kennen. Het stuur heeft er een stel knoppen bij. Kenden we uit de Lodgy al de knop aan de linkerzijde op het stuur voor de snelheids-regelaar, nu zit er aan de rechterzijde nog een knop die vermoedelijk voor de cruise control is die optioneel is. Een combinatie van deze twee systemen kan ik echter niet helemaal rijmen. Tevens is er nu een schakelaar aangebracht aan de linkerzijde van het stuur met het opschrift "eco" en een bijbehorend lampje op het dashboard. De functie hiervan is me op dit moment nog onduidelijk.

De spiegelverstelling is ook verplaatst naar het dashboard waar het een meer logische plaats heeft gekregen. En zoals bij alle leverbare Dacia's op dit moment is het dashboard aangepast op het plaatsen van een 2 din radio. De hier getoonde Sedan is voorzien van het Media NAV systeem dat ik al eerder testte in de Lodgy. Bovenop het dashboard is een vak gemaakt voor wat kleine spulletjes.

Een item dat Dacia introduceerde bij de Lodgy is nu doorgevoerd in alle huidige modellen: de gordels voor de 2e zitrij zijn allemaal op te bergen in een sleuf in de kunststof bekleding bij de deur. Mijn verwachting is echter dat na een paar jaar van gebruik deze sleuf zover is ingesleten dat de gordel daar niet meer in blijft zitten.

En dan nu de primeur! Al een aantal jaren komt er met enige regelmaat de vraag of (eventueel optioneel) een buitentemperatuurmeter te bestellen is. En tot nu toe werd er altijd gezegd: "je koopt een Dacia, en daar hoort iets dergelijks niet bij". Nou die mening kan overboord worden gegooid. De Logan Sedan op de beurs bleek namelijk te zijn voorzien van een temperatuurmeter!!! Uiteraard heb ik dit gecontroleerd op de andere aanwezige modellen maar dat zat het niet op. De temperatuuraanduiding zat gewoon onder de knop van de boordcomputer; door het drukken van de knop waren er maar liefst 9 standen zichtbaar te maken. En één daarvan was de temperatuurweergave. Toen ik de stand voor het eerst zag stond deze op 25 graden; ruim een half uur later was deze gestegen tot 27 graden. De motor heeft niet gedraaid, de airco niet aangestaan. Kijk maar eens goed naar de afbeeldingen van de tellerunit...



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties