Dacia Duster

Problemen bij de dealer

06-09-2011
RichardMCV
Overig
0

Een andere auto kopen is iets waar veel mensen zich op verheugen. En of het nu een 2ehands auto betreft of een gloednieuwe; de kersverse eigenaar kijkt er naar uit. Toch gaat het niet altijd zoals het moet.

dacia sleutel Het onderstaand verhaal is van een familie die tot volle tevredenheid jaren in een Logan MCV heeft gereden en besloot tot de aanschaf van een Dacia Duster. Omwille van de privacy heb ik de namen van zowel deze familie alsook die van de dealer eruit gehaald.

Bij deze, ons verhaal over de aanschaf van onze nieuwe auto, de Dacia Duster 4x4, 1.5 dCi , 110FAP.

Op 6 april hebben we de auto besteld en na wat heen en weer gemail zijn er nog wat aanpassingen in het koopkontrakt geweest over b.v. de ESP icm het lederen stuurwiel, wat ik niet had besteld. Dus het ESP ASR pakket laten schrappen omdat ik er beslist geen lederen stuurwiel bij wilde hebben voor alleen al 275 euro. De 1e week augustus kreeg ik bericht dat de auto binnen was gekomen bij de dealer. 's Middags ben ik meteen even wezen kijken naar de auto, samen met mijn dochter en meteen diverse foto's gemaakt van o.a. het te lage koelvloeistofpeil. De week daarop 12 augustus zou de auto dan afeleverd worden. Op 12 augustus zijn we met het hele gezin naar de dealer gegaan i.v.m. de aflevering van onze nieuwe auto, hetgeen eigenlijk toch een feest zou moeten zijn.

Na het afhandelen van de financieële en papieren administratie ging de verkoper onze auto ergens achter het bebrijfspand vandaan halen en wij moesten even binnen wachten. En ja hoor, onze nieuwe aanwinst werd buiten aan de overkant op een parkeerplaats neergezet en we mochten de auto bewonderen. Toen we de auto zagen keken we elkaar al een beetje onbegrijpelijk aan, de auto was gewoonweg niet om aan te zien. Ik vroeg waarom ze de auto niet schoongemaakt hadden, waarop de verkoper doodleuk zei, daar hebben jullie niet voor betaald !! Waarop ik antwoordde, ik heb toch betaald voor een zgn Rijklaar Pakket van EUR 555,= ?, waarop de verkoper wist te vertellen dat deze prijs alleen betaald word voor de transport kosten !!

Hierover ging ik dus uiteraard meteen in discussie en ik dit niet accepteerde. Hij zei, je wilde er geen Dealerpakket bij en dit is dus eigenlijk het resultaat. Toen werd ik dus echt nijdig en vertelde hem dat ik meteen Dacia Nederland hierover wilde gaan bellen omdat zijn verhaal niet klopte en dit dus bevestigd wilde hebben door Dacia Nederland. Hij zei, dat zou ik zeker doen dan zal je het van hun ook horen. Mijn telefoontje naar Dacia Nederland had meteen effect, daar werd bevestigd, dat de inhoud van het Rijklaar Pakket achter in de brochure stond. Dit ter plekke bekeken en daar stond inderdaad alles helder en klaar in. Nulbeurt, ontvetten, schoonmaken en poetsen, graveren van de ruiten, gevarendriehoek, lifehamer.

Het antwoord van de verkoper was, dat hij dit niet wist. Hoofdverkoper kwam erbij en die begon meteen tegen mij uit te varen met, WAAROM BEL JIJ MET DACIA NEDERLAND, JE BENT TOCH BIJ ONS OM EEN AUTO TE KOPEN, DUS DEZE ZAKEN HANDELEN WE HIER ZELF AF. Waarop ik hem vertelde waarom ik dat had gedaan werd ie wat rustiger, maar wilde niet MEER met mij in discussie over de inhoud van het Rijklaar Pakket en liep onbeschoft weg. Zelfs de gevarendriehoek welke in het Rijklaarpakket zit was er niet bij, en de ruiten waren niet gegraveerd (waar ik nog apart om had gevraagd).

We zaten dus met een auto welke al betaald was, waar we geheel niet tevreden over waren. Zo was de bijrijder stoel smerig (vlek in de bekleding. De vloeistoffen onder de motorkap stonden niet op max gevuld, en het motorcompatiment leek wel een soort van Sahara woestijn. De verkoper heeft de auto alsnog nog even snel laten schoonmaken met de Franse slag en we konden vertrekken. Even later thuis zijn we om de auto heen gaan lopen, het pak Robuust wat we hadden laten monteren zat op diverse plaatsen al los en de delen waren er niet recht opgeplakt en de kunstof deurstrips zaten te laag zodat ze over de kanten van de portieren uitstaken.

Dus de boosheid werd alleen maar erger. Na het eten heb ik de auto afgetankt en ging nog een stukje rijden omdat de volgende dag een weekendje weg stond gepland met het hele gezin. Na ongeveer 35 km gereden te hebben lichte soms het remvloeistoflampje op. Ik zei tegen mijn zoon, dat krijg je nu als ze de vloeistoffen niet even op max zetten bij de nul beurt. Na nog zo'n 10 kilometer ging het lampje steeds vaker en langer branden. Dus wij toch maar even gestopt onderweg, en inderdaad het vloeistofpeil was nog verder gezakt. Ik zei, we gaan maar naar huis want ik vertrouw het niet meer. Het lampje bleef al continu branden inmiddels en ik kreeg er al geen goed gevoel meer bij. Eenmaal thuis aangekomen had ik al bijna geen remdruk meer, je voelde het pedaal gewoon wegzakken. Wij onder de auto gekeken en zagen niks in het gras/grind. Ik de Route Service gebeld met vermelding van mijn probleem.

De monteur was er een uurtje later en ontdekte een koppelstuk tussen de remleidingen welke kennelijk niet vastgedraaid was in de fabriek. We zijn dus met het gehele gezin ontsnapt aan een ramp welke fataal af had kunnen lopen. S'avonds om 23.30 uur was de Duster weer klaar en konden we er de volgende dag alsnog mee weg. Mijn vrouw had het eigenlijk al helemaal gehad met de auto en vertrouwde de rest dus ook niet meer. Ik de volgende dag voor alle zekerheid zelf nog maar even om de auto heen gelopen en de wielmoeren even gecheckt met een momentsleutel. De bandenspanning stond rondom veel te hoog (af fabriek 3atm). Ik ontdekte toen ook een kras onder de ruitenwisserplaat en een mee gespoten stuk materiaal in de lak van diezelfde plaat, toen ik dit pakte brak het uit de lak en het resultaat was een kale plek.

Daarna toch maar aan de reis begonnen, met lood in de schoenen. Omdat het steeds duidelijker werd, dat de auto echt geen nul beurt heeft gehad. Na een stuk gereden te hebben hoorden we een vreemd ratel geluid over het dak van de auto, wij bij de eerste parkeerplaats even gestopt en kwamen er achter dat de antenne er af was ?? Dus deze heeft ook niet vast gezeten. Voor de rest zijn we dat weekend niks meer verloren gelukkig. De maandag erop meteen in de telefoon geklommen en de dealer gebeld, daar meteen een bolleboos aan de telefoon verzocht, en hem even onze ervaringen verteld vanaf de aflevering van de Duster. Hij verzekerde mij, dat er binnen een uur contact opgenomen zou worden door de dealer. Inderdaad werd ik gebeld en er werd mij verzocht of ik meteen met de auto langs kon komen om deze even helemaal na te lopen.

Ik was daar om 10.00 uur in de ochtend en hebben mij in de showroom laten wachten tot ongeveer half twee. Toen heb ik gevraagd of het nog lang ging duren omdat ik om half vier een afspraak had bij de huisarts. Er werd dus niet gevraagt of ik vervangende vervoer nodig had en/of ik wel zo lang tijd had om te wachten. Toen bleek dat ze het pak robuust nog even aan het na-lijmen waren i.v.m. het loslaten. Ik zei toen al, dat ik het alleen met na-lijmen niet accepteerde en dat men alles er geheel af moest halen wilde ze het er weer netjes recht op krijgen. Maar ze waren eigenwijs en vonden het wel goed zo.

pack robuust scheef geplakt op de dacia duster Dus ik weer met de auto naar huis want ik had al een afspraak staan dat ze de donderdag erna de trekhaak zouden gaan monteren. Dus donderdag de auto er neergezet met diverse klachten op een briefje. Vervolgens kreeg ik in de middag een telefoontje met de mededeling dat de auto vandaag niet terug kwam omdat er te veel werk aan was. Een dag later (vrijdag) na de middag een telefoontje dat de auto klaar stond. Toen ik daar kwam waren er wel wat klachten opgelost, maar niet alles. Zo zat het pack robuust nog steeds scheef en begon wederom los te zitten, de beschadigde lak zat er nog en de trekhaak welke was gemonteerd stond scheef als je achter de auto stond.

Dus de week daarop wederom op donderdag een terugkom afspraak gemaakt voor de auto. Ze hebben toen de plaat onder de ruitenwissers opnieuw laten spuiten en het pack robuust zouden ze de delen vervangen welke niet goed zaten werd er gezegd. Toen heb ik gezegd dat ALLES er af moest omdat er gewoon niets recht zat en dat de ondergrond niet goed ontvet was omdat alles gewoon los liet. Ze zouden dat zelf wel bekijken zeiden ze. Wederom een telefoontje dat de auto moest blijven omdat er nu weer een paar delen van het pack robuust miste en die kwamen een dag later. Vrijdag om 18.00 uur een telefoontje, dat de auto net binnen was van de spuiterij. Ik kon de auto nog ophalen, anders de volgende dag (zaterdag). Ik meteen de auto opgehaald en alles zag er weer strak uit, op de trekhaak na. Er werd mij gezegd dat daar niks aan te doen is omdat dit bij alle Dusters zo zit, maar ze hadden de trekhaak wel verschoven onder de auto zeiden ze zodat de kogel nu ongeveer wel in de midden achter de auto zou zitten. Ik had namelijk zelf gemeten dat door de scheefstand van de flensplaat de kogel uit de midden stond.

Een scheve trekhaak onder de Dacia DusterDus ik meteen bij thuiskomst de importeur aangeschreven via de mail over deze kwestie. Na enkele dagen nog niets gehoord te hebben, maar eens bellen met de importeur. Daar kreeg ik te horen dat er contact met mij opgenomen zou worden. Via de mail kreeg ik te horen dat er binnen twee werkdagen contact opgenomen zou worden met mij.Na drie dagen gewacht te hebben, wederom zelf maar weer even gebeld en gevraagd naar de betreffende persoon, maar die was even niet bereikbaar, ik zou wederom gebeld worden. De volgende dag een telefoontje met de mededeling, dat de dealer zijn ogen en oren zijn en die hebben wel bevestigd dat de trekhaak krom staat maar dat dit geen probleem is en ik er gewoon een aanhanger of caravan zonder problemen mee kan trekken. Dus geen technisch probleem en dan doen we daar niks aan.

Hierop gezegd dat dit van de knotse is en ik gewoon een rechte trekhaak achter mijn NIEUWE auto wil omdat het gewoon geen gezicht is. Ik ben nu naar een andere dealer geweest om bevestigd te krijgen dat de trekhaak scheef in elkaar gelast is en deze heeft ook een foto gemaakt. Hij gaat nu informeren of ze het alsnog op willen lossen. Ben benieuwd hoe dit weer afloopt. Indien ze geen andere flensplaat aan de trekhaak zetten, dan schakel ik mijn rechtsbijstand maar in, want ik vind dit wel een hele grote aanfluiting van een importeur moet ik zeggen. Ik heb hen al toegezegd dat ik op deze manier niet meer verder wil met deze dealer en dat het zeer waarschijnlijk ook mijn laatste Dacia is welke ik heb gekocht.Overigens ben ik inmiddels over het rijden met de auto ZEER tevreden, hopelijk blijft dit ook zo.

Het is een heel verhaal geworden en eigenlijk is dit te triest voor woorden dat men zo omgaat met klanten. De betreffende familie wacht nog op een reactie. laten we hopen dat dit alles toch nog naar tevredenheid wordt opgelost. Mocht ik meer informatie ontvangen over deze zaak dan zal deze hier uiteraard verschijnen.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.