Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
Contact
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Ingestuurde foto's
Terugroep-acties
Voorwaarden
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Ombouw knipperlicht

19-04-2011
Richard
Overig
0

Vele merken hebben ondertussen de knipperlichtfunctie uitgebreid met 1x aanraken - 3x knipperen. Dacia doet hier (nog) niet aan mee. Een artikel daarover verscheen hier al eerder op 25 maart j.l. Vandaag ben ik begonnen om deze functie ook in mijn MCV te zetten.

Siemens LOGO in mijn MCVAlleen ik heb niet de module besteld bij bijvoorbeeld www.lzparts.de. De MCV die ik heb is een 5-zitter. daarom heb ik een extra vloer in de laadruimte gemaakt om het diepe deel achter de achterbank te overdekken zodat er een laadruimte extra ontstaat die niet in zicht zit. In deze extra laadruimte heb ik een klein PLC'tje van Siemens (zie foto) geplaatst dat voor mij een aantal functies kan gaan uitvoeren. Momenteel wordt deze gebruikt voor het gordellampje, maar ik heb nog voldoende aansluitingen over om extra functies te laten uitvoeren.  Deze modules zijn via pc of laptop vrij te programmeren. Uiteraard heb ik de 12V versie in gebruik.

Ik ben eerst begonnen met de demontage van de kappen rond het stuur om ruimte te maken. in de onderste kap zitten 2 torxschroeven; als deze weg zijn kunnen beide kappen worden weggenomen. Vervolgens heb ik de complete hendel aan de stekker knipperlichthendellinkerzijde losgeschroefd (2 schroeven) om bij de kabelbundel te kunnen, Op de stekker zitten diverse draden aangesloten. na enig testen bleek ik 3 draden te moeten gebruiken: 3 dunne draden in de kleuren bruin, zwart en paars.

De originele schakeling gebruikt de UCH (soort computer) die links onder het dashboard gemonteerd zit. Maar in plaats van dat de knipperlichthendel via een schakelaar 12V op een ingang van de UCH zet, verbind hij deze juist met massa.

De zwarte draad heb ik doorgeknipt; dit is het P-contact van de wisselschakelaar voor het activeren van de knipperlichten. De zwarte draad aan de draadboomzijde moet worden geisoleerd. De zwarte draad aan hendelzijde heb ik met 12V verbonden. Als je de paarse draad met massa verbind gaan de knipperlichten links knipperen; de bruine draad is voor de rechterzijde.

De bruine en de paarse draad zijn ook doorgeknipt; de eindjes die vanaf de schakelaar komen heb ik naar de PLC gebracht. En van daaruit legt een uitgang het andere eind van de beide doorgeknipte draden aan massa.

logosoft software om te programmerenDe schakeling werkt als volgt: (zie tekening)

Ingang I1 krijgt een signaal vanaf de knipperlichthendel. Ook al houd ik de hendel wat langer vast, er komt maar 1 kort pulsje binnen via het eerste blokje boven. Dit pulsje start een tijdklokje dat een bepaalde tijd actief is. Uitgang 1 wordt bediend waardoor Siemens LOGO ingebouwd in laadruimte Dacia Logan MCVde doorgeknipte draad aan massa wordt gelegd. De doorgeknipte draad zit verbonden met de UCH. In deze tijd kan de originele UCH het knipperlicht 3x laten knipperen. Houd ik de hendel echter langer vast dan de tijd van het tijdklokje dan gaat het knipperlicht net zo lang knipperen als de hendel bediend is.

Op dit moment is alles in testfase aangesloten; ik hoop morgen alles netjes te kunnen plaatsen. Het schemaatje heb ik ter plekke gemaakt met de laptop in de laadruimte.

De extra bekabeling bij de Siemens PLC moet ik nog wegwerken.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties