Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
Contact
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Ingestuurde foto's
Terugroep-acties
Voorwaarden
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Leveringsproblemen Duster

25-01-2011
Richard
Dacia Duster
0

039-kleinDe Duster is de jongste telg van de Daciafamilie en zoals jonge telgjes wel vaker doen, zorgt ook deze langzaam aan voor een probleem! De vraag naar de Duster is namelijk zo groot, dat er zo onderhand leveringsproblemen beginnen te ontstaan, net als bij ons in 2007 met de MCV.

Het volgende bericht is afkomstig van onze zuiderburen:

Automobilisten die zich een Dacia Duster willen aanschaffen, moeten wat geduld opbrengen. De leveringstijd van de betaalbare terreinwagen loopt namelijk op tot zes maanden. Moederbedrijf Renault wil vanaf 1 januari de productie in de Roemeense fabriek fors opdrijven.

De auto's van de Roemeense Renault-dochter Dacia zijn al van bij hun lancering in 2004 succesvol. Hoewel vooral ontworpen voor de zogenoemde groeimarkten, vinden de Dacia Logan, MCV en Sandero ook in West-Europa gemakkelijk een koper.

De lancering van de Dacia Duster, een suv - sports utility vehicle - met de looks van een 4X4, heeft echter een ware stormloop doen ontstaan op de budgetauto. In april op de Belgische markt gelanceerd, zijn de levertijden inmiddels opgelopen tot zes maanden. Het is de wereld op zijn kop. Vroeger waren dat soort wachttijden een voorrecht van dure sport- of luxewagens.

Populair

Volgens woordvoerster Véronique Weghsteen van Renault is de vraag naar de Duster zo groot dat de producent nauwelijks kan volgen. "Wij hebben voor dit jaar 3.000 auto's toegewezen gekregen, maar we hebben er nu al 5.000 verkocht."

Momenteel is één Dacia op twee die in ons land wordt verkocht een Duster. "Bovendien is het onmogelijk om in andere Europese landen quota over te nemen, want de Duster is overal even populair", aldus Véronique Weghsteen. De cijfers liegen er niet om. Sinds de lancering in april werden er wereldwijd 88.000 Dusters verkocht. Alleen al in Frankrijk waren er dat 30.000, in Duitsland 15.900.

De kans is groot dat de wachttijden begin 2011 geleidelijk minder lang zullen worden. In januari wordt de productie van de Duster in de Roemeense fabriek verhoogd, omdat de vraag naar de Logan stilaan kleiner wordt. Zo wordt de klassieke sedan in Duitsland zelfs uit de handel genomen.

In ons land echter wordt de Logan, waar het in 2004 allemaal mee begon, nog steeds verkocht. De Dacia-fabriek in Roemenië heeft een productiecapaciteit van 350.000 exemplaren.

Jacht

Door de populariteit van de Dacia Duster is inmiddels ook de jacht geopend op tweedehands voertuigen. "Voor zover die er al zijn", zegt Véronique Weghsteen. "De Duster is immers nog maar enkele maanden op de markt. Wel stellen we vast dat de dealers bij wijze van spreken vechten om onze test- en demonstratievoertuigen, om hun klanten toch maar een auto te kunnen verkopen."

Dus we kunnen ook hier in Nederland een oplopende wachttijd gaan verwachten. Het beeld dat hierboven geschetst wordt geeft immers duidelijk aan hoe vraag en aanbod ligt.



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties