Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
Contact
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Ingestuurde foto's
Terugroep-acties
Voorwaarden
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Kans op hoge boetes?

21-12-2011
Richard
Overig
0

Tip: Hendrik Jan

rokende uitlaatPARIJS -  Enkele grote autofabrikanten kunnen volgend jaar een hoge boete krijgen van het Europees Milieu Agentschap (EEA), omdat hun nieuwe auto's nog niet aan de gestelde milieu-eisen voldoen. Dat liet de EEA dinsdag weten. De strafmaatregelen kunnen oplopen tot circa 10 miljard euro.

Volgens de regels van de EEA mag een nieuwe auto volgend jaar 130 gram broeikasgas CO2 per kilometer uitstoten. In 2012 moet 65 procent van de nieuwe auto's hieraan voldoen. In 2013 zal dit worden opgeschroefd naar 75 procent en naar 100 procent in 2015.

Inmiddels beantwoorden 32 autobedrijven, die samen verantwoordelijk zijn voor 80 procent van de registraties van nieuwe auto's, aan deze eis. Toyota, Renault en Peugeot-Citroën lopen hierin voorop. Maar Daimler, Skoda, Daewoo (van General Motors), Nissan, Mazda en Dacia lopen juist achter".

Hendrik Jan stuurde mij het bovenstaande artikel, waarvoor dank. Inderdaad staat Dacia nog niet bekend als fabrikant met de meest schone motoren. Feitelijk heeft Dacia hier namelijk een probleem. In eerste instantie was het merk niet bedoeld voor de westerse automarkt. Dat betekent dat Dacia als doelstelling had de auto op markten te verkopen waar men niet zo veeleisend was wat luxe betrof maar wel een betrouwbaar vervoermiddel wil.

Die betrouwbaarheid is gebleken. Hierdoor, en natuurlijk door de prijs, is het merk ook groot geworden in landen waarvan men in eerste instantie niet verwacht had dat de auto verkoop-potentieel had.

Nu dat wel zo is, zal Dacia een keuze moeten maken. Immers, schone motoren bevatten meer techniek. En dat is nou juist wat bij Dacia (gelukkig) niet teveel van aanwezig is. Kiest men hier echter voor dan zal de auto onherroepelijk duurder worden. Maar dan wordt de kans op kannibalisme tov Renault weer groter.  Met de eisen die tegenwoordig gesteld worden komt Dacia langzaam aan in een spagaat terecht. Enerzijds omdat men de prijs laag wil houden, anderzijds omdat men hier in het westen mee moet met alle gestelde eisen om nog auto's te kunnen verkopen.

De laatste jaren zijn de regels al flink aangescherpt en het wordt nog erger. Zo is ABS al standaard; ESP wordt dat binnenkort ook. Dagrijverlichting behoort er tegenwoordig ook bij. En in 2015 wordt , zoals het er nu naar uit ziet, een systeem verplicht dat de auto bij een aanrijding de hulpdiensten waarschuwt ook verplicht.

Al deze systemen maken een auto ook storingsgevoeliger maar ook duurder.

Ik ben benieuwd waar Dacia "staat" straks met het nieuwe model MPV "Lodgy". Niet alleen wat de prijs betreft maar ook de uitrusting en de motorkeuze...



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties