Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
Contact
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Ingestuurde foto's
Terugroep-acties
Voorwaarden
Privacy
Inloggen Registreren
Daciamodellen

Benzinemotoren met turbo en automaat

17-06-2011
Richard
Overig
0

logan-serie-met-turboVolgens de laatse geruchten staan er veranderingen op stapel bij het motoren-aanbod bij Dacia. De Roemeense media meld dat dit zelfs door insiders niet ontkend wordt.

Vanaf de tweede helft volgend jaar zal de productie beginnen van turbo-motoren in de fabriek in Mioveni. Als gevolg daarvan zal het niet lang duren voordat de volgende generatie van de Logan model-serie zal worden uitgerust met turbomotoren.

Op dit moment hebben de in Pitesti geproduceerde motoren vermogens van 75  tot 105 pk. De nieuwe turbo motoren krijgen een cilinderinhoude van 0,9 liter !! tot 1,2 liter met vermogens van 90 tot 115pk.

Tevens wordt er door dezelfde insiders gemeld dat de Sandero volgend jaar te bestellen zal zijn met een half-automatische versnellingsbak. Dat houdt in dat je nog wel de versnellingspook bediend maar de koppeling zal dan niet meer aanwezig zijn.

Welk type halfauotmaat is nog niet bekend. Maar aangezien Dacia produkten gebruikt die bij Renault al vervangen zijn door nieuwere versies wordt hiervoor wellicht het systeem gebruikt dat leverbaar is geweest op de Renault Twingo (de "easy").

Dit is een halfautomaat met een reguliere pook. De motor kan enkel gestart worden met de pook in neutraal, daarna kan zonder extra handeling de pook in een versnelling gezet worden. Als de bak in achteruit, 1 of 2 staat, wordt door licht gas te geven de koppeling vloeiend losgelaten. Als je sneller trapt komt de koppeling ook veel sneller in werking. Als de bak in 3 of hoger staat, is er een pieptoon te horen. Die pieper gaat ook af als je bij ingeschakelde 3/4/5 gas gaat geven bij een snelheid onder de 20 km/h. Schakelen gebeurt tijdens het rijden door de pook licht op spanning te zetten, en dan het gas los te laten. De bak komt dan in vrij en de koppeling wordt geactiveerd. Dit gaat zo snel dat je de pook in 1 vloeiende beweging in de volgende versnelling kunt zetten. Bij terugschakelen voel je iets meer weerstand, exact zoals bij een volledig handgeschakelde wagen. Als de bak weer in de versnelling staat wordt de koppeling automatisch weer losgelaten. Door dit eventueel op te vangen met wat gasgeven kan het schakelen zeker zo vloeiend gaan als bij een voetbediende koppeling.

Maar zoals gezegd het zijn nog geruchten maar deze worden wel steeds sterker. De wijziging in het motoren-aanbod is wel logisch want met de huidige versie loopt Dacia gewoon achter op andere merken. De huidige motoren zijn nou niet direct de meest zuinige en schone motoren; daar kan één en ander aan verbetert worden...



Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Er zijn nog geen reacties