Dacia Duster

Brandstofverbruik auto wijkt af van energielabel

28-12-2010
RichardMCV
Overig
0

tankenUit onderzoek van TNO op basis van Travelcard tankpasgegevens blijkt dat het brandstofverbruik van personenauto's in de praktijk gemiddeld 15-20% afwijkt van de verbruikswaarden die worden gerapporteerd op basis van de Europese typekeuringstest. De praktijkervaring van veel consumenten en ondernemers is hiermee wetenschappelijk bevestigd.

Er is een aantal oorzaken aan te wijzen voor dit verschil: ten eerste is de testcyclus minder dynamisch dan het rijgedrag in de praktijk. Daarnaast staan op de testcyclus accessoires zoals airconditioning en verlichting uit, terwijl die in de praktijk vaak aan staan. In de praktijk is ook de rijstijl van de bestuurder en het type ritten waarvoor een voertuig wordt ingezet van groot belang.

Een recent door TNO uitgevoerde statistische analyse van Travelcard tankpasdata geeft daarnaast aanwijzingen dat de afwijking tussen praktijk en testcyclus toeneemt naarmate auto's op de testcyclus zuiniger zijn. Voertuigen die op de testcyclus zuiniger zijn dan andere blijven echter ook in de gemiddelde praktijk zuiniger.

Oorzaken
Een oorzaak voor het toenemende verschil is waarschijnlijk dat veel technieken om auto's zuiniger te maken in stadsverkeer de grootste besparing opleveren. Het aandeel stadsverkeer in de testcyclus is wat groter dan in de gemiddelde Nederlandse praktijk. Hier is echter meer onderzoek nodig. Er wordt in internationaal verband gewerkt aan een nieuwe testcyclus die beter lijkt op de praktijk. Een testcyclus kan echter nooit representatief kan zijn voor individuele automobilisten, maar kan hooguit het praktijkgemiddelde beter benaderen.

Informatie naar consumenten
Om de informatie naar consumenten te verbeteren is het belangrijk dat potentiële kopers van voertuigen met zuinige aandrijftechniek een advies op maat kunnen krijgen dat past bij hun mobiliteitspatroon en rijstijl. Op basis daarvan kunnen ze dan het voertuig kiezen dat in hun situatie het meeste verbruiksvoordeel biedt. Fabrikanten en dealers kunnen deze informatie ontwikkelen, maar hier ligt mogelijk ook een rol voor consumentenorganisaties als ANWB. Om dit te kunnen doen is wel meer inzicht vereist in hoe verschillende technieken onder verschillende omstandigheden presteren.

Maar ook consumenten kunnen zelf al veel doen. Wie op brandstofkosten wil besparen begint met zo zuinig mogelijk te rijden met de auto die hij/zij heeft. Toepassen van de tips uit Het Nieuwe Rijden en niet harder rijden dan de geldende snelheidslimieten helpt al veel.

Bron: TNO


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.